Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Czy kiełki są zdrowe?

Czy kiełki są zdrowe?
Kiełki stosowane były już w Starożytnych Chinach, jako żywność oraz dodatek do leków. Na zachodzie pojawiły się dużo później, ale zyskały popularność nie tylko u wegetarian. W czym tkwi ich sukces?

Rośliny w swoich nasionach magazynują zapasy witamin i minerałów, które przekazują następnemu pokoleniu. Samo jedzenie nasion nie pozwoli nam jednak w pełni wykorzystać tych walorów, ponieważ dopiero podczas kiełkowania uaktywniają się enzymy, które tak przekształcają substancje odżywcze w roślinach, że jesteśmy w stanie je lepiej przyswoić. Co się zmienia? Z węglowodanów złożonych powstają szybciej wchłanialne cukry proste, z białek z kolei aminokwasy i dodatkowo zwiększa się w kiełkach ilość witamin. 

Spożywając kiełki mamy okazję dostarczyć naszemu organizmowi witaminy z grupy B, witaminę C, D, E, K, PP, a także żelazo, fosfor, magnez, potas, cynk, wapń, mangan, miedź, selen i do tego jeszcze beta-karoten, omega-3 i błonnik. Chyba już nikt nie ma wątpliwości, że kiełki to bogactwo dobra dla naszych organizmów...

Jak to się dzieje, że wartości odżywcze z kiełków lepiej się wchłaniają, niż z pełnych ziaren? Wpływa na to kilka czynników. Jednym z nich jest mniejsza zawartość skrobi w kiełkach. Dzięki temu wchłaniamy więcej aminokwasów. Kiełki mają też mniej kwasu fitynowego występującego w pełnych ziarnach. Kwas fitynowy ma zdolność wiązania się z minerałami w jelicie cienkim, takimi jak: wapń, magnez i cynk, i blokuje ich wchłanianie.

Czy kiełki mają więcej przeciwutleniaczy?

W badaniu przeprowadzonym na Uniwersytecie Victoria w Melbourne w Australii naukowcy przeprowadzili dogłębną analizę składników odżywczych w ziarnach kiełkujących i niekiełkujących. W badaniu tym wyszło, że kiełki żyta, owsa, gryki pszenicy, jęczmienia i brązowego ryżu miały wyższy poziom przeciwutleniaczy, niż pełne ziarna.

Czy można hodować samodzielnie kiełki?

Jak najbardziej można i wcale nie jest to trudne. Pierwszym krokiem jest zakup nasion, które są do tego przeznaczone, niezaprawiane nawozami i bez środków konserwujących. Wybór jest bardzo duży i są one łatwo dostępne, czy to w sklepach ze zdrową żywnością czy w internecie. 

Kolejny krok to przygotowanie odpowiedniego naczynia (pojemnik), w którym będą mogły się rozwijać. Może to być słoik, talerz sito (są też specjalne pojemniki tzw. kiełkownice). Przygotowanie nasion polega na ich płukaniu i namaczaniu, a następnie umieszczeniu w przygotowanym pojemniku. Nasiona trzeba codziennie podlewać, odprowadzać nadmiar wody i zapewniać im dostęp powietrza. 

Jak szybko kiełki będą gotowe do zebrania? To oczywiście zależy od rodzaju, ale jest to zwykle 4 do 7 dni hodowli. 

Co jeszcze warto wiedzieć o kiełkach?

Aby spożywanie kiełków przynosiło jak najwięcej korzyści, nie można pomijać etapu namaczania i płukania nasion. Jest to proces, który oczyszcza nasiona, wypłukuje toksyny i inne substancje, które mogą być dla nas szkodliwe. Płukać należy także kiełki przechowywane już w lodówce. 

Ważne jest też, aby dbać nie tylko o czystość i nawodnienie samych kiełków (wysuszone są słabsze i bardziej podatne na choroby), ale też o naczynia do kiełkowania. Trzeba je nie tylko myć po każdej hodowli, ale też należy od czasu do czasu przeprowadzić sterylizację np. octem.

Jakich kiełków nie należy jeść? Przede wszystkim spleśniałych i nieświeżych, ale też tych przesuszonych, niedojrzałych. Nie jedz także kiełków roślin psiankowatych (papryka, pomidor i ziemniaki), są trujące. Zwróć uwagę, czy nie masz alergii na niektóre gatunki, a także unikaj surowych kiełków gryki, grochu i soi. 

Ciekawostką jest też to, że kiełki fasoli, ciecierzycy oraz soczewicy są łatwiej strawne, gdy poddamy je obróbce termicznej. 

Podsumowanie

Kiełki to bardzo dobre uzupełnienie diety o witaminy i minerały. Stanowią ich ogromne bogactwo i są łatwo dostępne, a także pozwalają na samodzielną hodowlę, pod warunkiem oczywiście, że zapewni się im odpowiednie warunki. 

W artykule mówimy o: Zdrowie Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę