Trening mięśni brzucha - piłka gimnastyczna czy maszyny?

Większość trenerów nie przepada za maszynami do treningu mięśni brzucha. Bardzo często mówi się (i widzi się) o błędach, jakie popełniają osoby ćwiczące i jak później skarżą się na różne dolegliwości.

O wiele bezpieczniejszą opcją jest wykonywanie ćwiczeń mięśni brzucha na dużej piłce. Pewien duński naukowiec, Emil Sundstrup, opublikował w International of Sports Physical Therapy dość ciekawe i pozytywne wyniki swoich badań. Odkrył on, że spięcia brzucha (tzw. crunches) wykonywane na dużej piłce, są nie tylko bezpieczniejsze od maszyn, ale też bardziej skuteczne.

Swiss ball - piłka gimnastyczna

Prawie wszystkie ćwiczenia angażujące centrum naszego ciała, wykonywane na piłce gimnastycznej, okazują się dużo bardziej skuteczne, niż wersje "podłogowe". Piłka jest niestabilna, przez co trzeba zmusić mięśnie do intensywniejszej pracy, aby złapać i utrzymać równowagę.

Sundstrup w swoim badaniu chciał się dowiedzieć, w którym ćwiczeniu - spięciach brzucha na piłce czy na maszynie - angażuje więcej mięśni do pracy. Do badanych mięśni przyłączył elektrody, a następnie poprosił uczestników o wykonywanie ćwiczeń.

Wyniki

Okazuje się, że ćwiczenia na piłce aktywowały dużo bardziej mięsień prosty brzucha, niż ćwiczenie na maszynie. Dodatkowo, dzięki kształcie i sprężystości piłki, osoby ćwiczące mają większy komfort utrzymania pozycji. Nie aktywują one też mięśnia zginacza bioder, a więc mięsień ten "nie pomaga" mięśniom brzucha pokonywać obciążenia. Jest to dobra opcja dla osób z bólami krzyża.