Czy herbata może pomóc w odchudzaniu?

Utrzymujesz prawidłową masę ciała, ale chciałbyś mimo wszystko odrobinę schudnąć? Tylko trochę, by tłuszcz znikał bez konieczności restrykcyjnego liczenia kalorii? Jest na to sposób. Okazuje się, że picie zielonej herbaty do posiłku może zwiększyć odczuwanie sytości.

W jaki sposób zielona herbata może wpłynąć na uczucie sytości? Naukowcy z Uniwersytetu w Lund w Szwecji zaczęli się zastanawiać, czy picie zielonej herbaty może mieć wpływ na poziom cukru i insuliny we krwi. Zielona herbata zawiera substancje, które wzmacniają działanie insuliny. Jej regularne picie zmniejsza ryzyko rozwoju cukrzycy typu drugiego.

Naukowcy chcieli zbadać, czy picie zielonej herbaty wraz z posiłkiem może przyspieszyć procesy regulacji cukru we krwi. Gdyby tak było, można by przypuszczać, że stanie się ona środkiem pomagającym w walce z rozwojem cukrzycy.

Podczas badania uczestnicy otrzymywali posiłek złożony z białego chleba i indyka. Jedna grupa piła do niego dużą filiżankę zaparzonej zielonej herbaty (9 g suszonych liści sencha, parzonych przez 3 minuty, w 300 ml wody o temperaturze 85 stopni - dostarczano wówczas 80  mg kofeiny, 26 mg epikatechiny, 90 mg galusanu epikatechiny i 32 mg galusanu epigallokatechiny), a druga grupa gorącą wodę.

Niestety, okazało się, że zielona herbata nie wpływa na poziom insuliny czy glukozy. Zauważono jednak, że uczestnicy pijący herbatę wraz z posiłkiem, dużo dłużej utrzymywali sytość. Uczucie to trwało o średnio dziewięćdziesiąt minut dłużej, niż w drugiej grupie. Badani czuli się także bardziej "pełni" po wypiciu zielonej herbaty wraz z posiłkiem.

To dość ciekawe odkrycie, które może posłużyć, jako punkt zaczepienia do kolejnych badań, by sprawdzić, czy uda się w taki sposób pracować także z osobami otyłymi. Być może w przyszłości zielona herbata będzie poważnym środkiem do zwalczania nadmiarowego tłuszczu.

 

Źródła: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21118565