Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
9 rzeczy, które dzielą Cię od bycia w formie

9 rzeczy, które dzielą Cię od bycia w formie

Kinga Żuralska

Fitness to styl życia. Nie można być „fit” przez kilka dni i oczekiwać rezultatów. Co właściwie oznacza bycie „fit’? Czym wyróżnia się styl życia osoby w formie? Poznaj 9 rzeczy, które dzielą Cię od bycia „fit”.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Termin „fit” odnosi się do dbania o swoją formę, a zadbane i zgrabne ciało ma być tego potwierdzeniem. Zdrowy styl życia to nie tylko ćwiczenia, ale również aktywność pozatreningowa, odżywianie, sen, regeneracja, jak również dbanie o kondycję naszego umysłu.

W tym artykule porozmawiamy o tym, jak zachować dobrą formę i zdrowie przez całe życie, wprowadzając niewielkie zmiany do swojej codziennej rutyny.

9 rzeczy, które dzielą Cię od bycia w formie

1. Treningi

Jeśli chcesz być w formie, musisz zadbać o aktywność fizyczną. Zarówno tę związaną z treningami, jak i tę pozatreningową, określaną jako NEAT. Ciało ludzkie zostało stworzone do ruchu, polowania, przemieszczania się, a jednak większość z nas używa go głównie do siedzenia na krześle, na kanapie czy w samochodzie. 

Codziennie zadbaj o aktywność fizyczną trwającą minimum 30-45 minut. Aktywnością fizyczną jest nie tylko trening na siłowni czy bieganie, ale również spacer, pływanie, prace w ogrodzie.

Jeśli trzy razy w tygodniu chodzisz na siłownię czy zajęcia fitness i poza tym nie robisz nic, Twoja aktywność fizyczna jest bardzo niska! Tymczasem wiele osób przeszacowuje swoje wydatki energetyczne i ćwicząc trzy godziny w tygodniu, uważa się za osobę aktywną fizycznie.

2. Dieta

Odżywianie ma ogromny wpływ zarówno na wygląd naszego ciała, jak również na nasze samopoczucie i stan zdrowia. Nie możesz oczekiwać, że będziesz wyglądał i czuł się świetnie, jeśli niemalże codziennie ładujesz w siebie wysokoprzetworzone i ubogie w składniki odżywcze produkty. Jeśli miałbyś bardzo drogi samochód, to czy nalewałbyś do baku najtańsze paliwo i jeździł na rezerwie do ostatniej chwili? Samochód to tylko rzecz nabyta, którą można wymienić na nową, a większość ludzi dba o nią bardziej, niż o swoje zdrowie. Zdrowie masz jedno, nie wymienisz go na nowe, dlatego dbaj o to, czym karmisz swój organizm.

3. Sen

Sen to czas, w którym dzieje się cała magia. Jeśli Twoim celem jest budowa masy mięśniowej lub redukcja, musisz dać swojemu ciału czas na odpoczynek i regenerację po ćwiczeniach. Powinieneś spać minimum 7 godzin każdej nocy. Badania jasno wskazują na związek ograniczenia snu ze wzrostem predyspozycji do przyrostu masy ciała.

Niedobór snu może wpływać na wzrost wagi poprzez wpływ na zwiększenie apetytu, zmniejszenie aktywności fizycznej i termoregulację.

Gdy niedosypiasz:

  • twoja koncentracja jest osłabiona
  • twoje treningi są mniej efektywne
  • ciężko wytrwać Ci na diecie
  • masz ochotę podjadać i często świadomie lub nieświadomie to robisz
  • nie możesz schudnąć
  • lub zyskujesz dodatkowe kilogramy na wadze

4. Dyscyplina

Zbudowanie formy wymaga dyscypliny, zarówno tej związanej z wykonywaniem treningów, jak i tej związanej z trzymaniem diety. Nie chodzi o to, że musisz wykonywać wszystko z wojskową dyscypliną i aptekarską precyzją. Jednak, jeśli chcesz mieć efekty, musisz być zdyscyplinowany na tyle, by trzymać się planu w minimum 80%.

5. Monitorowanie procesu

Większość osób, które są w formie i mają wyniki sportowe, ma zwyczaj śledzenia swoich treningów, diety oraz snu. Nawyk monitorowania całego procesu pomaga w ustalaniu kolejnych celów i odpowiedniej strategii działania. Monitorowanie treningu pozwala Ci dbać o progres z każdą kolejną sesją treningowa. Możesz zapisywać wszystko w zwykłym zeszycie, są jednak również aplikacje na telefon, które ułatwiają śledzenie najważniejszych danych.

6. Planowanie z wyprzedzeniem

Brak planu to planowanie braku sukcesu! Planowanie treningów, posiłków, odpoczynku co najmniej dzień wcześniej, sprawi, że Twoje działania będą bardziej efektywne. Wizyta na siłowni bez wcześniejszego planu treningu to najczęściej bezsensowne miotanie się od stanowiska do stanowiska. Brak zaplanowanych posiłków dla większości osób kończy się z reguły zjedzeniem byle czego i byle gdzie, gdy nagle dopadnie straszny głód. Planuj swoje treningi i posiłki wcześniej, by tego uniknąć.

7. Wizualizacja

Arnold Schwarzenegger upowszechnił technikę wizualizacji. Powinieneś wizualizować sobie osiągnięcie swoich celów. Wizualizuj swoje efekty, treningi, a ostatecznie zamienisz myśli w rzeczywistość.

8. Długoterminowe działanie

Nie ma sukcesów z dnia na dzień, szczególnie w świecie fitnessu. Jeśli chcesz zmienić swoją sylwetkę, musisz przygotować się na dłuższą pracę. Nie ma drogi na skróty. Musisz włożyć ciężką pracę, by osiągnąć efekty.

Jaka jest na to rada? Pokochaj proces. Jeśli nauczysz się doceniać sam proces, pokochasz go. Dążenie do celu stanie się ciężką, ale przyjemną i satysfakcjonującą pracą.

9. Akceptacja niepowodzeń

Z pewnością w trakcie trwania procesu nie raz, nie dwa staniesz w obliczu trudności i niepowodzeń. Mogą pojawić się dni, kiedy nie będziesz mieć ochoty ćwiczyć lub jeść zdrowo. Możesz doznać kontuzji i być wykluczony z treningów przez kilka tygodni. Bez względu na to, co się stanie, akceptuj daną sytuację, wyciągaj z niej pozytywne strony i nigdy nie myśl o rezygnacji ze swojego celu.