Poranny brak apetytu…

Wiele mówi się o tym, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem w ciągu całego dnia i bezwzględnie należy postarać się o to, by było ono odpowiedniej jakości. Można powiedzieć, że ugruntował się pogląd, zgodnie z którym jeżeli chcesz się zdrowo odżywiać – musisz zjeść śniadanie, najlepiej w postaci musli z jogurtem, owsianki lub kilku kromek razowego chleba z warzywami i chudą wędliną.

Wszystko byłoby piękne, gdyby nie fakt, że są takie osoby, które rano budzą się ze ściśniętym żołądkiem i co najwyżej mogą napić się kawy albo herbaty, ale w życiu nie zmieszczą talerza płatków czy porcji kanapek. Co w takiej sytuacji zrobić?

Chociaż można żyć, rozwijać się i cieszyć zdrowiem i dobrą kondycją nie jadając śniadań, to niestety często zdarza się, że osoby, które odpuszczą sobie ten posiłek - nadrabiają go potem batonikami i innymi niezdrowymi przekąskami. Jeśli więc masz zamiar zjeść posiłek poza domem, to warto byłoby go najpierw w domu sobie przygotować, by nie improwizować w sklepie czy bufecie: tam bowiem dostępność dobrych jakościowo produktów żywnościowych może być niewielka.

Bezpieczniejszą opcją jest zjedzenie śniadania w domu, a jeśli nie masz ochoty czy czasu na kanapki lub jajecznicę, możesz zafundować sobie porcję koktajlu. Przygotowanie zajmuje 3 minuty, spożycie – sekundy, a pół-płynna konsystencja jest wyjątkowo nieuciążliwa w spożyciu. Nie bez znaczenia jest także smak i wysoka wartość odżywcza takiego koktajlu. Jakie składniki są potrzebne do jego przygotowania? Wiele zależy od założeń diety i celu jaki przed sobą stawiasz, można zrobić zarówno wysokokaloryczny mix „na masę”, jak i niskowęglowodanowy koktajl idealnie komponujący się z założeniami diety redukcyjnej.

Do przygotowania przykładowego porannego koktajlu wystarczą w zasadzie: miarka odżywki białkowej, szklanka kefiru naturalnego, banan i trochę łyżki wiórków kokosowych oraz otrębów owsianych. Przygotowanie jest banalnie proste: banana należy obrać i połączyć z pozostałymi składnikami przy użyciu miksera lub blendera. Przeciętna porcja dostarcza około 300 - 400kcal, w tym: 25 - 30g białka, 30 - 40g węglowodanów i 5- 10g tłuszczu. Dodatkowo koktajl zawiera sporą ilość potasu, magnezu i wapnia, a także witamin z grupy B i błonnika. Oczywiście możliwych modyfikacji takiego koktajlu jest naprawdę sporo zwłaszcza w okresie, w którym dostępne są owoce sezonowe, takie jak truskawki, maliny czy jagody.

Wnioski: choć ukształtował się pogląd zgodnie z którym pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien być bardzo obfity i spożyty zaraz po przebudzeniu, to w praktyce nie każdy ma na takowy ochotę takim wypadku dobrym rozwiązaniem będzie śniadanie o konsystencji płynnej, jak choćby koktajl mleczno-owocowy.