Jak dbać o stawy?

Trening  wystawia nasze stawy na szereg prób. Musimy pamiętać o tym, że wykonywanie ćwiczeń w odpowiedniej formie technicznej to tylko jeden z elementów, który będzie dbał o to, aby stawy nie były zbyt mocno eksploatowane.

Kolejnym elementem jest odpowiednia regeneracja, przerwa potrzebna na uzupełnienie substratów energetycznych, jak i odbudowę tkanek. Trzecim elementem jest zbilansowane odżywianie, które będzie zasobne we wszystkie składniki pokarmowe i nie będzie powodowało deficytów. To w tym elemencie zawarta jest również suplementacja, która będzie działać pomocniczo dla uzupełnienia diety i nasilenia procesów regeneracyjnych. Jednym z takich elementów diety jest kolagen. 

Kolagen w organizmie człowieka występuje w znaczącej ilości. Jego główną funkcją jest budowanie tkanek łącznych, takich jak ścięgna, więzadła i skóra. Występuje również obficie w tkance mięśniowej, dzięki temu jest ona elastyczna i odporna na zmianę swojego kształtu. Kolagen "dba" również o wytrzymałość kostną, odporność układu szkieletowego na przeciążenia czy ryzyko złamania. 

Kolagen będzie wpływał również na to, jak nasze stawy będą odżywione. Działanie odżywcze powodować będzie, że stawy zachowają swoją elastyczność i odporność na ścieranie. Odpowiednia ilość kolagenu w diecie będzie sprawiać, że powstałe mikropęknięcia w chrząstce stawu szybciej się zregenerują i odnowią. 

Kolejnym pozytywnym działaniem kolagenu  jest funkcja zwiększająca ilości mazi stawowej, co skutecznie chroni powierzchnie stawowe. Z tego też tytułu kolagenowi często przypisuje się działanie przeciwbólowe i przeciwzapalne. Odpowiednia ilość płynu maziowego w stawach warunkuje ich prawidłowy sposób ruchu, jak i utrzymanie pełnego zakresu możliwości zginania i wyprostu. Gdy stawy są odpowiednio odżywione i nawilżone, nie odczuwamy bólu, a stany zapalne czy zwyrodnienia stawów ulegają poprawie i regeneracji. Gdy w stawie jest nieodpowiednia ilość mazi, zaczynamy odczuwać ciężkość stawów, oraz ból i ograniczenie zakresu ruchomości. Czasem oznajmia się ono charakterystycznym strzelaniem w stawach. Jednym z kryterium warunkującym ilość mazi stawowej jest wiek. Po 25. roku życia  ilość mazi stawowej ulega zmniejszeniu, jednak zależne jest to od tego, jak dbamy o aparat ruchu.

O ile wysiłek fizyczny jest tutaj czynnikiem, który będzie pozytywnie wpływał na utrzymanie dobrej kondycji stawów, tak intensywne uprawianie sportu zawodowo niestety będzie mocno eksploatowało stawy. Osoby trenujące amatorsko, na poziomie wyższym, niż rekreacyjny, powinny uzbroić się w suplement, który pozwoli na dostarczenie odpowiedniej ilości kolagenu do organizmu. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia utrzymania ich prawidłowej funkcji. Osobiście nie rozumiem, dlaczego inwestujemy pieniądze tylko w suplementy wspomagające wzrost masy mięśniowej, jej regenerację, a nie dbamy o to, co jest nośnikiem ich siły, czyli o stawy.

Dla mnie suplement kolagenowy lub mieszanka kolagenu z dodatkami aktywnymi powinny być elementem stałym suplementacji osób, które trenują typowo siłowo. Osoby trenujące pod kątem sylwetkowym, powinny robić cykle odżywcze dla stawów, np. stosując suplement wspomagający stawy w okresie budowania masy mięśniowej.  

Niedobory kolagenu mogą prowadzić do wielu konsekwencji. Przede wszystkim pogorszeniu ulega funkcja naszych stawów, zaczynamy odczuwać problemy z ich ruchomością i pojawią się bóle stawowe, które mogą prowadzić do zwyrodnień i stanów zapalnych. Po drugie, kolagen wpływa również na kondycję skóry, włosów i paznokci - jego niedobory w organizmie będą znacznie pogarszały ich stan. Powiązane jest to nie tylko z budową włókien kolagenowych w ciele, które będą ulegały zwiotczeniu, ale również z ilością wody w naszym ciele. Kolagen doskonale wspomaga utrzymanie odpowiedniego nawodnienia tkanek łącznych, przez co skóra dłużej zachowuje swój nienaganny wygląd. 

Co warto zapamiętać i jak tę wiedzę wykorzystać?

Kolagen należy traktować w kategoriach odżywczych dla naszych stawów. Jego odpowiedni poziom w ciele będzie warunkował utrzymanie ich prawidłowej funkcji. Niedobory kolagenu będą objawiać się sztywnością stawów, ich przeciążeniem, bólem i stanami zapalnymi. Dawka około 10 g hydrolizatu kolagenu jest skutecznym elementem zapobiegawczym i chroniącym nasze stawy. Aby podnieść skuteczność suplementacji kolagenem, warto stosować go w połączeniu z witaminą C, MSM, Witaminą D3, boswelią oraz glukozaminą i chondroityną.