Dbamy o Wasze zdrowie - na czas zamknięcia siłowni wszystkie plany -30%! Szczególnie teraz ważne jest, by wzmacniać swój organizm! Trzymaj dietę i ćwicz w domu z naszymi planami. Skorzystaj z oferty

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Co daje kreatyna? Po co sportowcy stosują kreatynę?

Co daje kreatyna? Po co sportowcy stosują kreatynę?
Kreatyna należy do najpopularniejszych suplementów diety wśród kulturystów, sprinterów, zawodników sportów siłowych i ogólnie ludzi ceniących swoje zdrowie. Naukowcy sprawdzali, jak wpłynie na zawartość np. fosfokreatyny w mięśniach.

Kreatyna występuje naturalnie w organizmie, w mięśniach, ale jest też najczęściej stosowanym suplementem. Dzienny ubytek kreatyny wynosi ok. 2 g kreatyny, dlatego warto ją uzupełniać. Ma to szczególne znaczenie, gdy nasza dieta nie obfituje w mięso. Związek ten ma także pozytywny wpływ na wiele parametrów zdrowotnych.

Kreatyna  w organizmie występuje w dwóch postaciach:

  • kreatyna wolna (FCr) 40% całkowitej kreatyny
  • oraz fosfokreatyna (PCr) 60% całkowitej kreatyny

Fosfokreatyna jest podstawowym źródłem zapasowej energii dla odnawiania głównego nośnika energetycznego, czyli ATP.

Badania

W wielu badaniach naukowych podawano pacjentom kreatynę i poddawano ich mięśnie wysiłkowi w formie treningu.

Wyniki

U większości badanych spożycie kreatyny znacznie zwiększyło całkowite stężenie kreatyny w mięśniach (średnio o 25%),

Zaobserwowano, iż odnawianie fosfokreatyny po wysiłku jest szybsze średnio o 35%,

U małej części pacjentów spożycie kreatyny miało niewielki wpływ na całkowite stężenie kreatyny w mięśniach, powodując wzrost 5-7%.

Wniosek

Podawanie np. monohydratu kreatyny może znacząco zwiększyć stężenie kreatyny w mięśniach. Dzięki kreatynie można trenować dłużej i ciężej, tym samym treningi stają się bardziej efektywne. Kreatyna pozwala też łatwiej zwiększyć rozmiar masy mięśniowej i siłę mięśni. 

Standardowa i zalecana dawka przy długotrwałej suplementacji to 5 g kreatyny na dobę. 

Jeżeli potrzebujesz porady w zakresie stosowania odżywek i suplementów, zadaj pytanie naszym ekspertom z zakresu suplementacji.

 

W artykule mówimy o: Suplementy i odżywki

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę