Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Maltodekstryny: cukry proste czy złożone?

Maltodekstryny: cukry proste czy złożone?

PoTreningu

Maltodekstryny są w zasadzie integralnym składnikiem rozmaitych odżywek węglowodanowych i węglowodanowo-białkowych masowo stosowanych przez osoby aktywne fizycznie. Na ich temat krąży wiele sprzecznych informacji, z jednej strony reklamowane są często jako „złożone zapewniające długotrwały dostęp energii do pracujących mięśni” z drugiej natomiast na internetowych forach często nazywane są „zwykłym cukrem”, a ich spożywanie wiązane jest nierzadko z problemem nadmiaru tkanki tłuszczowej. Jak więc jest w rzeczywistości?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Faktycznie, wbrew przekonaniom głoszonym przez carbo-sceptyków maltodekstryny to węglowodany złożone. Otrzymuje się je w procesie częściowej hydrolizy skrobi, można powiedzieć, że stanowią wstępnie „rozłożoną” jej pochodną. Choć węglowodany złożone postrzegane są jako bardziej pożądany składnik diety to jednak maltodekstryny są trawione z taką szybkością, iż w zasadzie błyskawicznie rozkładane są do glukozy. Ma to zarówno dobre jak i złe strony.

Odżywki opierające się na maltodekstrynach nie nadają się zbytnio jako zamienniki dietetycznych posiłków, zwłaszcza w przypadku diet ukierunkowanych na redukcję tkanki tłuszczowej. Również osoby z tendencją do tycia nie powinny raczej przesadzać z ich spożyciem. Z drugiej strony w okresie powysiłkowym porcja „carbo” czy „gainera” stanowić może znakomite źródło szybkiej energii wywołując przy tym pożądaną odpowiedź hormonalną.

Co istotne, maltodekstryny dzięki większej masie cząsteczkowej niż cukry takie jak glukoza czy sacharoza  nie wykazują specjalnej tendencji do tworzenia hiperosmotycznych roztworów i zalegania na żołądku. Oznacza to, że mogą być przyjęte w większej porcji czy też – w wyższym stężeniu bez wywoływania niekorzystnych objawów ze strony przewodu pokarmowego i bez zalegania na żołądku.

Na opakowaniach odżywek często można spotkać sięz informacją iż producent użył maltodekstryn o różnej długości łańcucha, co ma sugerować ich zróżnicowany czas trawienia i wchłaniania glukozy, której są źródłem. Choć węglowodany te faktycznie dzielą się na nisko-scukrzone, średnio-scukrzone i wysoko-scukrzone, to różnice w czasie trawienia są niewielkie, a indeks glikemiczny jest zawsze wysoki.

Wnioski: choć maltodekstryny to węglowodany złożone, nie powinny być traktowane jako zamiennik nisko-przetworzonej żywności takiej jak ryż, kasze, czy choćby ziemniaki. O ile w okolicy wysiłku preparaty je zawierające stanowić mogą znakomite uzupełnienie diety czy zabiegów ukierunkowanych na nasilenie odnowy powysiłkowej,  o tyle o innych porach dnia powinny być stosowane z pewną ostrożnością. Osoby odchudzające się, mające tendencję do tycia powinny unikać odżywek zawierających maltodekstryny.