Te suplementy zabierz na bezludną wyspę.

Właściwie dobrana suplementacja jest w stanie uzupełnić naszą dietę w potrzebne nam substancje odżywcze i inne związki korzystnie wpływające na funkcjonowanie naszego organizmu. Zwłaszcza w wypadku osób aktywnych fizycznie, gdzie wzmożony wysiłek doprowadza do większych strat energii, elektrolitów, aminokwasów i witamin, właściwy dobór suplementów może mieć bardzo istotne znacznie. Spośród rozmaitych mniej lub bardziej potrzebnych preparatów są trzy podstawowe, których roli nie sposób przecenić.

Niezależnie od tego czy przygotowujesz się do zawodów w jakiejś dyscyplinie sportowej, czy ćwiczysz rekreacyjnie by poprawić kondycję i wygląd poniżej zaprezentowane odzywki i suplementy mogą stanowić niezwykle wartościowe uzupełnienie Twojej diety.

Odżywka białkowa. W sklepach sportowych mamy aktualnie nieograniczony wybór koncentratów proteinowych. Osobiście polecam koncentraty białka serwatkowego, lub miksy zawierające ten komponent w składzie. Białka serwatkowe charakteryzują się lekkostrawnością, wysoką zawartością niezbędnych aminokwasów w tym tzw. aminokwasów rozgałęzionych które mają istotne znaczenie dla ogólnie pojętej formy sportowej i kompozycji ciała. Odżywka białkowa może posłużyć jako element posiłku (owsianka z owocami przygotowana na „białku” stanowi wygodne i szybkie śniadanie) albo też dodatkowy posiłek (np. przed nocnym spoczynkiem), najważniejszą porą na jej przyjęcie jest jednak okres bezpośrednio po wysiłku. Kupując produkt zwróć uwagę na to by zawierał minimum 70% białka w składzie i by pozbawiony był tanich białek roślinnego pochodzenia.

Preparat zawierający kwasy tłuszczowe z rodziny omega3. W zasadzie, żeby opisać korzystny wpływ tych kwasów tłuszczowych na nasz organizm potrzeba byłoby książki, a nie fragmentu artykułu. Odpowiednia podaż tych związków jest kluczowa dla zachowania wysokiej sprawności układów: krążenia i nerwowego, a także korzystnie wpływa na skład ciała (sprzyja budowie masy mięśniowej i redukcji tkanki tłuszczowej), a także pomaga tłumić stany zapalne w organizmie. Dodać należy, że współczesna dieta jest deficytowa długołańcuchowe kwasy tłuszczowe z rodziny omega3, a ich niemalże jedynym źródłem są tłuste ryby morskie. Już dodatkowe 1 – 2g oleju rybiego w postaci suplementu stanowić mogą cenne uzupełnienie diety. Kupując preparat omega3 warto zwrócić uwagę na to by zawierał również witaminę E, która chroni te kwasy tłuszczowe przed utlenieniem.

Trzecim ważnym elementem wspomagania formy sportowej są aminokwasy o rozgałęzionych łańcuchach alifatycznych bocznych, czyli BCAA (a dokładnie leucyna, izoleucyna i walina). Przyjmowanie preparatów zawierających BCAA przed i w czasie trwania aktywności fizycznej zmniejsza aktywność niektórych neuroprzekaźników o charakterze „wyciszającym”, a także usprawnia przebieg procesów energetycznych przyczyniając się w ten sposób do poprawy zdolności wysiłkowych. Dostarczenie odpowiedniej dawki aminokwasów rozgałęzionych po zakończeniu treningu błyskawicznie zwiększa ich poziom we krwi i zasila tkankę mięśniową. Najważniejszy z BCAA, leucyny aktywuje specjalne enzymy ( kinaza mTOR), i współpracuje z anabolicznymi hormonami w procesie inicjacji syntezy białek mięśniowych prowadzącego do odbudowy i przyrostu tkanki mięśniowej. Kupując preparat BCAA warto zwrócić uwagę na to, by charakteryzował się on przewagą leucyny. Osobiście polecam formy proszkowe aminokwasów, gotowe do rozpuszczania i wypicia zarówno przed, w trakcie jak i po wysiłku.

Oczywiście wartościowych suplementów jest więcej, żeby wspomnieć chociażby beta alaniną, która „odkwasza” komórki mięśniowe, czy magnez którego niedobory zdarzają się wśród sportowców niezwykle często. Jako bazę jednak należałoby uznać trzy wyżej zaprezentowane pozycje, ich znaczenie we wspomaganiu kondycji psychofizycznej organizmu są bowiem trudne do przecenienia.