Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Musztarda – niedoceniany dodatek do diety?

Musztarda – niedoceniany dodatek do diety?
Często wszelkiego rodzaju dodatki do potraw mające gęstą konsystencję traktujemy jako bezwartościowy składnik diety. Tak jest m.in. w przypadku majonezów, chrzanu, opisywanego przeze mnie niedawno keczupu, a także – musztardy. W rzeczywistości jednak takie podejście nie jest do końca uzasadnione, owszem wiele popularnych sosów nie niesie za sobą żadnej (poza energetyczną) wartości, niektóre jednak – tak jak wspomniana musztarda – stanowić mogą interesujący składnik menu.

Trochę historii

Musztarda była znana już w starożytności. W swoich pismach wspominają o niej antyczni myśliciele tacy jak Pliniusz czy Atenajos. W owych czasach musztardę podobnie jak dziś otrzymywano z ziaren gorczycy, które mieszane były z miodem, octem oraz oliwą i stosowane jako dodatek do rozmaitych potraw. Musztardzie przypisywano wtedy również lecznicze właściwości, a ponad wszelką wątpliwość uważano, iż poprawia ona trawienie i zapobiega niestrawności. Popularność musztardy nie słabła na przełomie dziejów, a w XIII wieku pojawił się nawet specjalny zawód – musztardnik. Profesja ta zyskała na prestiżu dodatkowo, kiedy papież Jan XXII powołał papieskiego musztardnika…

Musztarda w czasach współczesnych

Dziś musztarda również jest ważnym dodatkiem do wielu dań, głownie mięs i wędlin, którym nadaje nie tylko niepowtarzalny smak, ale także wpływa na strukturę otrzymanych z nich potraw (mięso staje się bardziej kruche). Istnieje wiele odmian tej przyprawy, za najpopularniejsze uznać należy musztardy: sarepską, dijon, kremską, delikatesową, węgierską, rosyjską, jerozolimską, bawarskę i kilka innych. Chociaż powszechnie uważa się, ze musztarda nie posiada żadnych cennych dla naszego zdrowia składników, to w rzeczywistości sytuacja wygląda inaczej. Przyprawa ta, za sprawą zawartych w niej związków okazać się może cennym składnikiem diety. Co takiego w sobie kryje?

Intrygujące homobrassinolidy

Substancje zawarte w musztardzie mogą wspomagać trawienie oraz działać przeciwbakteryjnie, a obecny w niej kwas octowy może wręcz wspomagać redukcję nadmiernej masy ciała. W ostatnim czasie jednak szczególną uwagę naukowców zwróciły związki naturalnie występujące w ziarnach gorczycy zwane homobrassinolidami. W badaniach przeprowadzonych najpierw na hodowlach komórkowych, a następnie na szczurach zaobserwowano, że wspomniane powyżej substancje posiadają właściwości antyoksydacyjne, przeciwcukrzycowe i… anaboliczne! Oczywiście wyniki tego typu badań nie stanowią wyroczni w kwestii wpływu jakichkolwiek substancji na organizm ludzki, ale z pewnością intrygują i zachęcają do pogłębiania studiów dotyczących potencjalnej zależności. Gdyby okazało się, że musztarda ma właściwości anaboliczne, zapewne szybko pojawiłaby się w sportowych sklepach…

Podsumowanie

Musztardy absolutnie bać się nie należy, dodawanie jej do ulubionych potraw nie jest bowiem ani niezdrowe, ani też szkodliwe dla sylwetki. Mało tego zawarte w niej związki mogą korzystnie wpływać na organizm, a niektórzy optymiści wierzą wręcz w ich pro-anaboliczne właściwości!

Źródła: Fitness fanatics should reach for the mustard and not spinach if they want to look like Popeye. Daily Mail, October 7 2011 · Esposito D, Komarnytsky S, Shapses S and Raskin I. Anabolic effect of plant brassinosteroid. The FASEB Journal 2011,10: 3708-3719

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie