Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Dieta Cholesterolowa – charakterystyka, zasady i jadłospis

Dieta Cholesterolowa – charakterystyka, zasady i jadłospis
Hipercholesterolemia i problemy z układem sercowo – naczyniowym to istna plaga naszych czasów. Coraz więcej osób doświadcza niekorzystnej diagnozy potwierdzającej problemy z funkcjonowaniem serca. Wpływ na tą sytuację mają niewątpliwie niewłaściwe nawyki żywieniowe i kiepski poziom stylu życia. Ważne w tym przypadku jest szybkie i sprawne działanie prowadzące do zmiany dotychczasowego stylu życia, aby jak najszybciej wprowadzać najważniejsze zasady profilaktyki zdrowotnej. Świetnie w tym przypadku sprawdza się dieta dedykowana pod problemy sercowo-naczyniowe.

Dieta cholesterolowa – definicja i charakterystyka

Dieta obniżająca poziom cholesterolu oraz jego niekorzystnych frakcji jak LDL to system żywienia dostarczający antyzapalnych składników wpływających na regulację parametrów lipidogramu i regulujących poziom stanu zapalnego. W dużym stopniu jest to właśnie dieta antyzapalna.

Przyczyny problemów

Częstą przyczyną powstawania problemów z układem sercowo-naczyniowym jest ciągłe życie w stresie oraz w biegu. Sytuacja ta prowadzi do niepoprawnych relacji z żywności i częstymi wyborami żywności wysoko przetworzonej typu fast-food. Ponadto częste stosowanie używek nie poprawia sytuacji. Wynikiem tych składowych są przewlekłe stany zapalne w organizmie oraz nadwaga i otyłość prowadzące do odkładania się w obrębie naczyń i tętnic komórek piankowatych, cytokin prozapalnych i złogów cholesterolowych.

Profilaktyka – co można zrobić?

Ważnym więc elementem profilaktyki jest stosowanie diety bogatej w nisko przetworzoną żywność z wysoką zawartością błonnika pokarmowego, witamin i innych składników aktywnych, działających antyzapalnie. W przypadku wielu osób podstawowym elementem strategii żywieniowej jest kontrola i redukcja masy ciała, która sama w sobie stanowi stan zapalny dla organizmu (nadmierna masa ciała). Zatem nisko przetworzona dieta z deficytem energetycznym będzie podstawą w leczeniu chorób związanych z układem sercowo-naczyniowym.

Innym ważnym składnikiem diety antyzapalnej będzie dostarczanie do organizmu wielu kolorowych warzyw i owoców, które oprócz błonnika pokarmowego zawierają wiele flawonoidów, czyli związków aktywnych biologicznie i zawartych w produktach roślinnych, które posiadają silnie właściwości antyoksydacyjne.

Warto także dodać, że bardzo ważnym elementem profilaktyki zdrowotnej będzie wprowadzenie indywidualnie ustalonej aktywności fizycznej, która zwiększy wydatki energetyczne i pozytywnie wpłynie na sprawne tempo odchudzania.

Dieta cholesterolowa – rozkład makroskładników

Z uwagi na to, że dieta cholesterolowa powinna uwzględniać indywidualne potrzeby żywieniowe danej osoby, jest ona mocno zbliżona względem zasad diety zbilansowanej. Zatem ilość posiłków spożywanych w trakcie dnia oraz rozkład procentowy makroskładników żywieniowych będzie bardzo podobny. Rekomendowana ilość posiłków to ok. 4-5.

Proponowany rozkład makroskładników wygląda następująco:

  • białko: 15-20%,
  • tłuszcze: 20-35%,
  • węglowodany: 45-65%.

Dieta cholesterolowa – przykładowy dzień jadłospisu

Śniadanie – Pieczywo razowe z gotowanym kurczakiem i ogórkiem kiszonym

Pieczywo razowe z gotowanym kurczakiem i ogórkiem kiszonym


Lista składników:

  • mięso z piersi kurczaka (bez skóry),
  • oliwa z oliwek,
  • chleb żytni razowy,
  • ogórki kwaszone.

Sposób przygotowania:

  1. Pierś z kurczaka gotujemy około 15 minut lub grillujemy na złoty kolor.
  2. Podajemy na pieczywie skroplonym oliwą z oliwek w towarzystwie ogórka.

Drugie śniadanie – Smoothie z soku jabłkowego, bananów i malin

Smoothie z soku jabłkowego, bananów i malin


Lista składników:

Sposób przygotowania:

  1. Miksujemy sok z bananem i malinami, rozcieńczamy w razie potrzeby wodą.
  2. Dodatkowo spożywamy orzechy nerkowca.

Obiad – Łosoś z pieczonym kalafiorem i pomidorkami

Łosoś z pieczonym kalafiorem i pomidorkami


Lista składników:

  • łosoś (świeży),
  • oliwa z oliwek,
  • kalafior,
  • pomidor,
  • pomidorki koktajlowe.

Sposób przygotowania:

  1. Kalafior świeży pokroić w różyczki, mrożony podgotować al dente.
  2. W misce wymieszać olej z ulubionymi przyprawami.
  3. Pędzelkiem rozprowadzić olej na kalafiorze.
  4. Na blachę kładziemy papierem do pieczenia.
  5. Rozgrzej piekarnik do 180℃. Piecz na funkcji góra-dół około 20-30 minut (w zależności od rodzaju kalafiora). Powinien być miękki i lekko chrupiący.
  6. Łososia przygotować na patelni/ elektrycznym grillu lub obok kalafiora w piekarniku (wkładamy zawiniętego w folii około 10-6 min przed wyjęciem kalafiora).
  7. Przyprawić wedle uznania.
  8. Spożywamy w towarzystwie pomidorków.

Kolacja – Sałatka z serem feta, pomidorami, sałatą, czerwoną papryką i pieczywo razowe

Sałatka z serem feta, pomidorami, sałatą, czerwoną papryką i pieczywo razowe


Lista składników:

  • ser feta,
  • chleb żytni razowy,
  • papryka czerwona,
  • pomidor,
  • kukurydza konserwowa,
  • sałata roszpunka.

Sposób przygotowania:

  1. Warzywa myjemy.
  2. Warzywa i ser feta kroimy w kostkę.
  3. Wkładamy do miski i przyprawiamy wedle uznania, a następnie dokładnie mieszamy.
  4. Spożywamy z pieczywem.

Chcesz zobaczyć więcej przykładowych posiłków z diety zbilansowanej? Znajdziesz je tutaj.

Podsumowanie

Jeśli odpowiada Ci ten model żywieniowy i chciałbyś go wypróbować, nasi dietetycy dopasują go do Twoich potrzeb i celu, żeby przynosił Ci jak najwięcej zdrowia i jak najlepsze efekty w redukcji tkanki tłuszczowej lub w przyroście masy mięśniowej.
 

Dieta cholesterolowa

Zapraszamy do zapoznania się z naszą autorską dietą przygotowaną przez znakomitych dietetyków: https://potreningu.pl/plany/dieta-cholesterolowa