Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść cukinię?

Dlaczego warto jeść cukinię?
Delikatny i nienarzucający się smak cukinii - bliskiej krewniaczki dyni, kojarzony jest przede wszystkim z potrawami takimi jak leczo, warzywo to jednak znakomicie nadaje się także jako składnik wielu innych zdrowych i dietetycznych. Jedna z głównych zasad zdrowego odżywiania mówi, iż jadłospis powinien być urozmaicony, dlatego zdecydowanie warto sięgać po wszelkie sezonowe warzywa i wzbogacać nimi codzienne posiłki. W niniejszym artykule dowiesz się dlaczego warto włączyć do swojego menu dania z cukinii.

Historia i ciekawostki

Ojczyzną cukinii jest Ameryka Środkowa, a tradycje jej spożywania sięgają wg niektórych źródeł 5000 r p.n.e. Do Europy przywędrowała wraz z hiszpańskimi konkwiskadorami i rozpoczęła swoja karierę jako roślina ozdobna. Walory smakowe cukinii zostały docenione najpierw przez Włochów, a później w pozostałych częściach Europy – choć z niemałym trudem, gdyż przez długi czas uważana była po prostu za wyjątkowo mdłą i niesmaczną. Co ciekawe, w niektórych krajach prawdziwym przysmakiem do dziś są kwiaty cukinii, przygotowywane na tysiące różnych sposobów – na słodko i jako dodatek do mięsnych potraw.

Wartość odżywcza

Cukinia jest bardzo niskokaloryczna: 100g tego warzywa to zaledwie 15 kcal. Dodatkowo znajdziemy w niej znaczne ilości potasu – 230 mg (na 100g), a także wapń i magnez. Oprócz tego na uwagę zasługuje także zawartość witamin- w tym m.in. witaminy C oraz prowitaminy A, czyli beta-karotenu. Cukinia to także bardzo dobre źródło błonnika – jego zawartość i rodzaj zależy jednak od stopnia dojrzałości warzywa. W mniej dojrzałych dominuje pektyna, a w starszych celuloza.

Jak wybrać cukinię i jak ją przechowywać?

Cukinia jest warzywem dostępnym przez cały rok, jednak latem jest łatwiej dostępna i bardziej atrakcyjna cenowo. Podczas wybierania cukinii do eksperymentów kulinarnych, zwróć uwagę na to, aby skórka była jednolita i gładka. Warzywo musi być jędrne i dość ciężkie! Wybieraj także egzemplarze mniejszych rozmiarów – wąska i długa cukinia posiada mniejsze pestki, a także jest delikatniejsza w smaku, gdyż nie zawiera włóknistych elementów. Przechowywać cukinię należy w suchym i chłodnym miejscu, maksymalnie przez pięć dni – po tym czasie może stracić nie tylko walory smakowe, ale również odżywcze.

Dania z cukinią

Cukinia to świetny dodatek do zapiekanek warzywnych – świetnie komponuje się z bakłażanem i paprykami oraz sosem pomidorowym. Pasuje także do dań z kurczaka, ryżu brązowego czy pełnoziarnistego makaronu. Można na jej bazie przygotowywać aksamitne zupy kremy czy też smakowite  omlety. Cukinia sprawdzi się także jako dodatek do ulubionych sałatek, a w chwili wolnego czasu w sezonie grillowym-  można ją także ugrillować i zjeść, nasączając uprzednio plasterki marynatą z oliwy z oliwek, ziół prowansalskich i czosnku.

Tak przygotowana cukinia stanowi ciekawe uzupełnienie do mięsnych dań. Inną wartą uwagi opcją – szczególnie interesującą dla osób stosujących dietę odchudzającą, jest zastosowanie cukinii jako substytutu makaronu. Wystarczy pokroić długie warzywo w cienkie paski i włożyć na minutę do wrzątku i otrzymamy niskokaloryczny, aromatyczny odpowiednik makaronu, który można zastosować do dań warzywno- mięsnych z sosem pomidorowym.

Zachęcam zatem do uwzględnienia cukinii w codziennym menu – oprócz tego, że jest smaczna i wartościowa pod względem odżywczym, to dodatkowo nie wymaga skomplikowanej obróbki kulinarnej, a na przełomie lata i jesieni jest łatwo dostępna, a jej cena jest wyjątkowo atrakcyjna. 

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie Ladies

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę