Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść kasztany jadalne?

Dlaczego warto jeść kasztany jadalne?
Jesień to czas, kiedy w kuchni królują dynie, brukselka, jabłka, warzywa korzeniowe, niektóre grzyby. To również idealny czas na kasztany jadalne. Owoce kasztana jadalnego są mało popularne w Polsce. Coraz częściej można je jednak u nas kupić. Czy warto włączyć je do swojej diety?

Kasztan jadalny to potężne drzewo z rodziny bukowatych, które w żadnym stopniu nie jest spokrewnione z kasztanem, który często rośnie w polskich parkach i przy ulicach.

Kasztan jadalny Castanea sativa, bo tak brzmi jego właściwa nazwa,występuje głównie w południowej Europie, północnej Afryce i Azji Mniejszej. Kasztan jadalny w stanie naturalnym pochodzi z basenu Morza Śródziemnego. Ale już w czasach antycznego Rzymu został rozpowszechniony w uprawie na znacznych obszarach północnej Afryki i prawie całej południowo-zachodniej Europy, a nawet do Wielkiej Brytanii. Możemy go spotkać, również w Polsce, ale ze względu na stosunkowo słabą mrozoodporność są to raczej pojedyncze nasadzenia w zabytkowych parkach, ogrodach botanicznych czy przy uprawie przydomowej.

Kasztan jadalny nie jest nawet blisko spokrewniony z często występującym w Polsce kasztanowcem zwyczajnym. Owoce kasztanowca zawierają saponinę, co czyni je właściwie niejadalnymi, a jedzone w dużej ilości mogą być nawet trujące.

Owoce kasztanu to kilka orzechów ukrytych w kolczastej pokrywie. Owoce można spożywać na surowo po uprzednim usunięciu dość twardej skórki. Najlepsze jednak są kasztany pieczone. Jest to danie wyjątkowo proste w przygotowaniu i jednoskładnikowe. Kasztany należy umyć i naciąć na krzyż. Następnie włożyć do rozgrzanego piekarnika na 20-30 min. Najlepiej smakują, gdy są jeszcze ciepłe. Upieczone kasztany mają słodkawy, lekko orzechowy, mączysty smak.

Z kasztanów można przygotować mąkę lub kupić już gotową. Dzięki słodkiemu posmakowi, jaki posiada, ciasta pieczone z mąki kasztanowej są smaczne, bez potrzeby wzbogacania wieloma dodatkami.

Kasztany można także gotować. Dostępne są również w sklepach już ugotowane.

Pozostaje obrać je z łupinek, co potrafi przysporzyć nieco trudności.

Istotną zaletą kasztanów jadalnych są ich właściwości zdrowotne. Kasztany zawierają dużo potasu, witamin z grupy B i witaminę C, mnóstwo skrobi i tłuszczów nienasyconych oraz minerały. Kasztany zawierają m.in. potas (600 mg/100 g), magnez (45 mg/100 g) oraz wapń (40 mg/100 g) zatem można je polecić szczególnie osobom uprawiającym sporty.

Średnia wartość kaloryczna kasztana szacuje się około 180 kalorii na 100g i jest porównywalna do płatków zbożowych.

Dzięki swojemu bogactwu w błonnik (5 do 7g na 100g) i gęstej konsystencji, kasztan bardzo skutecznie zaspokaja apetyt.

Kasztany są całkowicie pozbawione glutenu i mogą być spożywane przez osoby chorujące na celiakię.

Kasztany jadalne wzmacniają odporność organizmu i przeciwdziałają infekcjom. Ponadto są bardzo bogate w skrobię, która przy obróbce termicznej zamienia się w węglowodany złożone (wolno przyswajane przez organizm).

Podsumowując, jeśli jeszcze nie mieliście okazji spróbować kasztanów jadalnych polecam to zmienić. Osobiście uważam, że wypieki z mąki kasztanowej są ciekawą alternatywą, zwłaszcza dla osób, które rezygnują z glutenu.