Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak czytać etykiety żywności?

Jak czytać etykiety żywności?
Robiąc zakupy spożywcze często wybieramy produkty kierując się hasłem marketingowym zawartym na ich opakowaniu. Niestety hasła w stylu „sok 100%" czy „chleb pełnoziarnisty" nie zawsze odzwierciedlają faktyczny skład produktu. Chcąc uchronić się przed zakupem niezdrowej, przetworzonej żywności, powinniśmy dokładniej czytać informacje znajdujące na produktach.

Jak czytać etykiety i na co zwracać uwagę?

Zrozumienie zawartości kupowanej żywności jest kluczem do zaopatrzenia się w pełnowartościowe produkty. Najważniejsze i najbardziej wiarRygodne informacje na etykiecie można znaleźć w tabeli wartości odżywczych i liście składników z tyłu opakowania. 

Oto najważniejsze informacje...

Wielkość porcji

Po pierwsze sprawdź, ile porcji zawiera opakowanie. Warto pamiętać, że wartość odżywcza produktu zwykle podawana jest dla jednej porcji lub 100 g produktu, a nie dla całego opakowania.

Wartość energetyczna

Jak wyżej, ilość kalorii podawana jest dla jednej porcji lub na 100 g produktu. Jeżeli próbujesz schudnąć, najistotniejsze jest śledzenie poziomu spożywanych kalorii.

Tłuszcze

Tłuszcze trans (nienasycone kwasy)

Pragnąc utrzymać zdrową, pełnowartościową dietę, najlepiej całkowicie omijać produkty, które zawierają tłuszcze trans.

Węglowodany i cukier

Zawsze uważnie patrz na zawartość cukrów prostych i to właśnie ich unikaj. Często całkowita zawartość węglowodanów podana na etykiecie obejmuje: cukier, węglowodany złożone i błonnik, które mogą mieć wpływ na poziom glukozy we krwi. Czasami dodatkowe informacje o dodanych cukrach opisane są pod tabelą.

Sól

Warto wybierać produkty zawierając minimalne ilości sodu. Dzienna porcja sodu nie powinna przekraczać 2,5 g ( jest to ilość wynikająca ze spożycia około 5 g soli kuchennej)

Mikroelementy

Pod informacjami o makroskładnikach odżywczych znajdują się dane o mikroelementach (witaminach i minerałach) wraz z procentem dziennej wartości. Pamiętaj, że % dziennego spożycia obliczany jest według ogólnej wartości spożycia przeciętnej osoby dorosłej.

Lista składników

Składniki produktu wymienione są w kolejności od największej do najmniejszej. Żywność, zawierająca długą listę składników, jest często wysokoprzetworzona i niekoniecznie zdrowa.

Podsumowanie

Robiąc zakupy staraj się dokładnie przeglądać listę składników oraz tabele wartości odżywczej produktów, które trafiają do Twojego koszyka. Staraj się porównywać produkty patrząc na ich skład i wartości odżywcze. Marketingowe hasła umieszczone na przodzie opakowania z pewnością nie są tymi najistotniejszymi.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę