Wyłącz dodatki blokujące reklamy, żeby zaakceptować ustawienia ciasteczek.

Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Pomidory a zdrowie Twoich jelit

Pomidory a zdrowie Twoich jelit
Pomidor to pyszne czerwone "warzywo" psiankowate, które z naukowego punktu widzenia zalicza się do owoców, gdyż zawiera nasiona i powstaje z kwiatów. Są obecnie czwartym najpopularniejszym warzywem na rynku obok ziemniaków, sałaty i cebuli. Korzyści płynące ze spożywania pomidorów są naprawdę spore. Zmniejszają ryzyko zachorowania na choroby serca, cukrzycę i nowotwory. Badania wskazują też na poprawę pracy jelit i pożyteczny wpływ na nasz mikrobiom.

Dlaczego warto jeść pomidory?

Rodzajów i gatunków pomidorów jest całe mnóstwo i można je przygotowywać na różne sposoby. Znamy pomidory malinowe, bawole serce, daktylowe, okrągłe czy koktajlowe, które mają wyższą zawartość beta-karotenu niż inne odmiany. Zastosowań kulinarnych jest naprawdę wiele od pomidorów duszonych, przecierów, sosów, jako dodatek do sałatek i na kanapki, jako składnik zupy, nawet po sok. Włączenie pomidorów do diety może pomóc w ochronie przed zachorowaniem na raka, utrzymaniu prawidłowego ciśnienia krwi i obniżeniu poziomu glukozy we krwi. Pomidory zawierają karotenoidy, takie jak luteina i likopen i mogą one chronić oczy przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi.

Co się kryje w pomidorze?

Pomidor to warzywo bogate w składniki odżywcze i z tego względu warto włączyć go do swojej diety. Jedna filiżanka (ok. 170 g) pokrojonych surowych pomidorów zawiera:

  • 32 kcal,
  • 1,58 g białka,
  • 5,8 g węglowodanów,
  • 0,3 g tłuszczu,
  • 2,2 g błonnika.

Pomidory są również bogate w witaminy, minerały oraz przeciwutleniacze, a zawierają:

  • wapń,
  • potas,
  • fosfor,
  • witaminę C,
  • witaminę A,
  • sód,
  • potas,
  • foliany,
  • kwas alfa liponowy,
  • likopen,
  • cholinę,
  • beta-karoten,
  • luteinę.

Pomidory a zdrowie jelit

W jednym z badań zaobserwowano wpływ spożycia pomidorów na mikrobiom jelitowy zwierząt. Po karmieniu ich dietą, w której 10% stanowiły suszone liofilizowane pomidory w proszku, stosunek „dobrych” do „złych” bakterii zmienił się w kierunku korzystniejszego profilu. Zwierzęta karmione pomidorami uzyskały również większą różnorodność drobnoustrojów jelitowych, co uważa się za oznakę lepszego zdrowia jelit. Badanie to potencjalnie sugeruje korzystny wpływ także na mikrobiom człowieka.

Umyj pomidory przed spożyciem

Chociaż korzyści zdrowotnych ze spożywania pomidorów jest całe mnóstwo, niestety są one na liście produktów najbardziej skażonych pestycydami. Konieczne jest umycie pomidorów przed spożyciem lub sparzenie ich wrzątkiem. Warto kupować ekologiczne pomidory, jeśli istnieje taka możliwość.

Podsumowanie

Chociaż sezon na pomidory w Polsce już się skończył, nadal możemy spożywać je w formie przecierów i pulp czy kupić produkt importowany. Korzyści zdrowotnych wynikających z ich spożywania jest sporo, a badanie dotyczące wpływu na mikrobiom jest bardzo obiecujące.

Źródła: https://journals.asm.org/doi/10.1128/spectrum.02506-22

W artykule mówimy o: Dietetyka i zdrowe odżywianie

Mamy aplikację!

Hej! Z przyjemnością zapraszamy Cię do pobrania naszej nowej aplikacji, która pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Przygotowaliśmy ją z myślą o Tobie, by ułatwić Ci trzymanie się diety i planu treningowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji oraz ją pobrać? Zrobisz to poprzez Google Play: