Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

6 mitów na temat masła

6 mitów na temat masła
Na temat szkodliwości masła krąży wiele rozmaitych teorii. Znaczna część z nich jest po prostu nieprawdziwa. Na potrzeby niniejszego artykułu pozwoliłem sobie dokonać krótkiego przeglądu utartych stereotypów na temat masła, wybierając sześć najpopularniejszych mitów.

Współczesne masło jest bezwartościowe

Istnieją takie teorie, które mówią, że dzisiejsze odpowiedniki tradycyjnych produktów żywnościowych nie prezentują sobą żadnej wartości, poza wartością energetyczną. Owoce nie zawierają już witamin, mleko – wapnia, a masło to tylko tłuszcze nasycone i cholesterol. Chociaż faktem jest, że masło otrzymane na skalę przemysłową różni się od masła przygotowanego w tradycyjnym gospodarstwie, to nadal zawiera ono cenne dla naszego zdrowia składniki, takie jak choćby witaminy A i D, kwas masłowy hamujący namnażanie zmutowanych komórek czy sprzężony kwas linolowy wykazujący antymiażdżycowe i antykancerogenne działanie.

Masło jest źródłem szkodliwych tłuszczów

Faktycznie masło zawiera głównie kwasy tłuszczowe nasycone i uważa się, że wysokie ich spożycie może być szkodliwe dla układu krążenia. Warto jednak wiedzieć, że w badaniach naukowych coraz częściej wskazuje się na to, iż spożycie tłuszczów nasyconych nie jest niezależnym czynnikiem ryzyka chorób sercowo naczyniowych. Podobnie warto też wiedzieć o tym, że część z zawartych tłuszczów w maśle, to kwasy jednonienasycone, kwasy o średniej długości łańcucha, czy wspomniane już wcześniej: sprzężony kwas linolowy (CLA) i kwas masłowy.

Lepiej używać margaryny niż masła

Chociaż istnieją na rynku margaryny miękkie o wysokiej jakości, to większość produktów tego typu nie specjalnie nadaje się jako stały element menu. Dlaczego? Przyczyna tkwi w obecnych w margarynach kwasach tłuszczowych trans pochodzenia przemysłowego, które w sposób wybitny sprzyjają chorobom układu krążenia i zaburzeniom gospodarki insulinowo-glukozowej, oraz upośledzają metabolizm wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Wszystkie margaryny zawierające w składzie utwardzone (uwodornione) tłuszcze roślinne są obfitym źródłem tych kwasów tłuszczowych.

Masło nie nadaje się do smażenia

Chociaż masło konwencjonalne (masło extra, masło śmietankowe), nie powinny być poddawane obróbce termicznej, to istnieje znakomita alternatywa w postaci masła klarowanego, z udziałem którego bezpiecznie można podgrzewać. Tłuszcze zawarte w maśle klarowanym są w przeciwieństwie do większości olejów roślinnych odporne na wysoką temperaturę i lepiej niż olej kukurydziany czy słonecznikowy znoszą nawet długotrwałe smażenie czy pieczenie. Masło klarowane można zrobić samemu lub kupić w wielu dyskontach i marketach.

Masło zawiera dużo cholesterolu

W 100 g masła jest około 250 mg cholesterolu, a zaleca się by podaż tego związku z dietą nie przekraczała 300 mg na dobę. Do posmarowania 1 kromki pieczywa używamy zazwyczaj 5 – 10 g masła, Tak więc nawet jak widać potrzeba zjeść naprawdę sporo kanapek by ową granicę przekroczyć. Co więcej wiele współczesnych badań kwestionuje konieczność ograniczania spożycia cholesterolu z dietą, wskazując, iż konsumpcja tego związku nie ma istotnego wpływu na gospodarkę lipidową i ryzyko chorób krążenia.

Spożycie masła pogarsza pamięć

Chcesz cieszyć się dobrą pamięcią do późnej starości? Zrezygnuj z masła! Podobno cholesterol i nasycone kwasy tłuszczowe w nim zawarte pogarszają pamięć. Gdy jednak zapytać przeciwników masła i zwolenników tej teorii o referencje w postaci badań naukowych, zazwyczaj sami zapominają gdzie należy ich szukać. Czyż nie jest to wymowne?