Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Tłuszcze w profilaktyce miażdżycy

Tłuszcze w profilaktyce miażdżycy
Miażdżyca (arterioskleroza) jest chorobą układu krążenia, z którą boryka się znaczna część społeczeństw zachodnich. Obejmuje ona przede wszystkim tętnice dużego układu krążenia, w których dochodzi do wieloetapowego narastania patologicznych zmian zwanych „miażdżycowymi”. Dokładna etiologia choroby nie jest w pełni poznana, jednak żadnej wątpliwości nie ulega fakt, że do jej powstania przyczyniają się czynniki żywieniowe.

Właściwy dobór produktów spożywczych i należyta kompozycja jadłospisu stanowią nie tylko jeden z czynników profilaktycznych, ale także leczniczych w wypadku istniejącej już arteriosklerozy. Choć jednym z ogólnych z zaleceń żywieniowych jest ograniczenie spożycia lipidów, to są takie tłuszcze,  których w diecie „antymiażdżycowej” zabraknąć nie powinno!  O jakich tłuszczach mowa?

Zapewne wielu czytelników nie zdziwi fakt, że chodzi o kwasy tłuszczowe omega 3. Związki te stanowią deficytowy składnik naszej diety, w postaci docelowej bowiem (jako biologicznie aktywne kwasy eikozapentaenowy i dokozaheksaenowy) występują właściwie jedynie w rybach morskich i niektórych algach. W innych produktach spożywczych obecny jest prekursor w/w, czyli kwas alfa linolenowy. Również i on wykazuje potencjał biologiczny, jednak głównie za sprawą swoich metabolitów, do których ulega przeobrażeniu jedynie w niewielkim stopniu. Dlatego bardzo ważne jest by nie odżywiać się „przypadkowo”, a zwracać uwagę na odpowiednią podaż pokarmów zasobnych w w/w tłuszcze. Oprócz wspomnianych tutaj ryb morskich, takich jak łosoś czy dorsz, zwrócić uwagę należy także na wysokolinolenowy olej lniany, olej rzepakowy z pierwszego tłoczenia czy orzechy włoskie.

Wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega 3 powinny być spożywane w odpowiedniej relacji do kwasów z rodziny omega 6, tymczasem nasza współczesna dieta jest w te pierwsze uboga, a w te drugie wyjątkowo obfita.  Zaburzona proporcja przyczynia się do nasilenia procesów zapalnych i sprzyja powstawaniu blaszki miażdżycowej. Wyrównanie relacji jest ważnym elementem profilaktyki nie tylko chorób układu krążenia, ale także nowotworów, cukrzycy czy zmian neurodegeneracyjnych. Dodatkowo kwasy tłuszczowe omega 3 wykazują zdolność do hamowania procesu lipogenezy i cholesterologenezy, dzięki czemu korzystnie wpływają na profil lipidowy krwi, co ma niebagatelne znaczenia dla profilaktyki miażdżycy.

Jeżeli podejrzewasz, że nie dostarczasz odpowiedniej dawki kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 z diety, polecam wspomóc się suplementem. Ponieważ związki te łatwo ulegają utlenieniu zwróć uwagę by preparat wzbogacony był w witaminę E, która zapobiega niepożądanej oksydacji.