Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Żywność, która pomaga w walce ze stresem

Żywność, która pomaga w walce ze stresem
Sposobów na radzenie sobie ze stresem jest wiele. Zwykle mówimy o medytacji, głębokim oddychaniu, spacerach na łonie przyrody, relaksującej kąpieli czy odpoczynku z książką. A czy wiesz, że niektóre produkty spożywcze też mogą zmniejszać poziom stresu?

Które pokarmy pomagają się odstresować i zmniejszyć niepokój?

Awokado

Zdrowe tłuszcze i witaminy

Oprócz tłuszczu zdrowego dla serca awokado jest pełne witamin z grupy B, które mogą pomóc zmniejszyć stres, zwłaszcza jeśli występuje niedobór tych składników odżywczych.

Jogurt

Aktywne kultury bakterii

Spożywanie pokarmów bogatych w probiotyki ma niesamowite korzyści dla zdrowia psychicznego. Dzieje się tak dzięki "osi" jelitowo-mózgowej, która zapewnia równowagę zdrowych bakterii jelitowych, mózgu i nastroju.

Jagody

Bogactwo przeciwutleniaczy

Te małe owoce zawierają sporo przeciwutleniaczy oraz witaminy C, które poprawiają zdrowie mózgu, pomagając jednocześnie w depresji i lękach.

Jaja

Ogrom wartości odżywczych

Jajka są jednym z najbardziej odżywczych produktów. Zawierają m.in. cholinę, która wpływa pozytywnie na poziom lęku.

Herbata rumiankowa

Właściwości relaksacyjne

Rumianek jest ziołem od dawna używanym w celach relaksacyjnych. Uspokaja i pomaga lepiej spać, a dobry sen jest bardzo ważny dla zmniejszenia zaburzeń lękowych i depresji.

Zielona herbata

Matcha

Nie można też zapomnieć o zielonej herbacie, a szczególnie jej sproszkowanej wersji matcha. Znana jest z łagodzącej stres L-teaniny, aminokwasu niebiałkowego (czyli takiego, który nie występuje w białku pokarmowym). Matcha i ​zawarta w niej L-teanina zwiększają relaksację i zmniejszają aktywność markera stresu zwanego alfa-amylazą ślinową.

Szpinak

Przydatne minerały i witaminy

Szpinak jest bogaty w magnez i witaminy z grupy B. Zjedzenie obfitej porcji sałatki szpinakowej podczas lunchu zapewni Ci zastrzyk witamin. Dodając do niej migdał​y lub pest​ki dyni jeszcze bardziej zwiększysz ilość magnezu.

Boćwina

Kolejna porcja magnezu

Boćwina to kolejna roślina, która dzięki dużej ilości magnezu może pomóc Ci w walce ze stresem. Magnez jest bardzo ważny, ponieważ jego niski poziom często związany jest z epizodami lęków.

Łosoś

Duża dawka omega-3

Jeśli zmagasz się ze stresem i niepokojem, dodanie kwasów omega-3 do codziennej diety jest koniecznością. Kwasy tłuszczowe omega-3 zmniejszają stany zapalne, zmniejszają niepokój i łagodzą objawy związane z lękiem, takie jak przyspieszone tętno. Kwasy tłuszczowe występujące w łososiu mogą pomóc w regulacji poziomu serotoniny i dopaminy, co prowadzi do ogólnego uspokojenia i relaksu.

Orzechy brazylijskie

Dla uzyskania selenu

Dodawanie orzechów i nasion do posiłków jest świetną praktyką. Szczególnie orzechy brazylijskie są doskonałym źródłem selenu, którego niedobór wywołuje niepokój, depresję i zmęczenie.

Słodkie ziemniaki

I inne węglowodany złożone

Słodkie ziemniaki i inne źródła węglowodanów o dużej zawartości składników odżywczych mogą wpływać na poziom kortyzolu - hormonu, który wpływa na różne ​obszary w naszym organizmie, w tym na reakcję na stres. Nasz organizm sam reguluje poziom kortyzolu, ale węglowodany wydają się pomagać w obniżaniu jego poziomu i mogą obniżać tym samym poziom stresu.

Gorzka czekolada

Dobroczynna serotonina

Najwięcej serotoniny ma czekolada z 85% zawartością kakao. S​erotonina potocznie nazywana jest hormonem szczęścia i jak sama nazwa wskazuje, odpowiada za nasze samopoczucie i nastrój. Ponadto ciemna czekolada zawiera magnez, a już wiemy, że obniża on poziom stresu. Magnez hamuje uwalnianie kortyzolu (hormonu stresu) i odgrywa ważną rolę w zdrowiu mózgu.

Podsumowanie

Jeśli chodzi o kontrolowanie poziomu stresu, lęku oraz depresji, pierwszym krokiem powinna być wizyta u specjalisty. Jednak spożywanie pokarmów bogatych w składniki odżywcze o właściwościach, które mogą pomóc Ci znaleźć spokój, jest również dobrym pomysłem ​i z pewnością nie zaszkodzi. Sprawdź, czy możesz ulepszyć swoją dietę dzięki niektórym liściastym warzywom, bogatym w białko jajom i orzechom, oraz dobrym źródłom zdrowych tłuszczy.