Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Dlaczego warto jeść gruszki?

Dlaczego warto jeść gruszki?
Gruszki to owoce, które zdecydowanie zbyt rzadko pojawiają się w naszym menu! Nadchodzi jesień – pora roku, w której kupienie tych owoców nie powinno przysporzyć większych problemów. Jeszcze lepiej, jeżeli mamy dostęp do gruszek w przydomowych sadach lub u znajomych ogrodników, świeże owoce zerwane z drzewa charakteryzują się bowiem najwyższą wartością zdrowotną i odżywczą.

Gruszki a profilaktyka chorób nowotworowych

Jak potwierdzają amerykańscy naukowcy, regularne spożywanie gruszek – podobnie jak jabłek czy śliwek, w sposób istotny może zmniejszyć ryzyko wystąpienia wybranych chorób nowotworowych,  przede wszystkim ze względu na zawartość licznych związków polifenolowych, takich jak kwas chlorogenowy, kumarowy, arbutyna, kwercetyna, katechiny, epikatechiny, karotenoidy czy luteina i zeaksantyna. Wszystkie te związki posiadają właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne i mają kluczowe znaczenie w hamowaniu rozwoju wielu chorób przewlekłych – w tym również nowotworów. Jak pokazują wyniki badań przeprowadzonych na licznej grupie osób w starszym wieku, jedzenie dwóch porcji gruszek dziennie może wyraźnie zmniejszać ryzyko rozwoju, raka żołądka czy przełyku.

Gruszki w profilaktyce cukrzycy i chorób układu krążenia

Gruszki stanowią bardzo dobre źródło błonnika – zarówno frakcji rozpuszczalnych i nierozpuszczalnych, co w połączeniu z dużą ilością związków fenolowych pozwala regulować procesy związane z metabolizmem glukozy, a także pozytywnie wpływa na profil lipidowy krwi. Związki fenolowe poprawiają wrażliwość tkanek na działanie insuliny – przypuszcza się, że dzieje się tak poprzez regulowanie ważnego enzymu, jakim jest oksydaza NADH. Gruszki są także dobrym źródłem błonnika i potasu, których odpowiedni udział w diecie zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób układu krążenia takich jak nadciśnienie czy miażdżyca.

„Hipoalergiczne” owoce

Gruszki  uznawane są za jedne z najmniej alergizujących spośród wszystkich owoców, dodatkowo są także lekkostrawne – zwłaszcza gotowane.  Gruszki mogą być podawane również małym dzieciom – wprowadza się je do diety jako jedne z pierwszych owoców. Zatem jeżeli po zjedzeniu różnych rodzajów owoców –np. cytrusów, jabłek, śliwek pojawia się u ciebie reakcja alergiczna lub niepożądane efekty ze strony przewodu pokarmowego, spróbuj gruszek!

Skuteczna pomoc w odchudzaniu

Niska wartość energetyczna oraz zawartość błonnika i licznych związków fenolowych sprawiają, że gruszki są skutecznymi sprzymierzeńcami osób stosujących diety ukierunkowane na redukcję tkanki tłuszczowej.  Poprawiają wrażliwość insulinową, a także dostarczają cennych witamin i składników mineralnych, takich jak: potas, witamina C i witamina K.

Gruszki są smaczne, zdrowe i dietetyczne, cz potrzeba jeszcze jakiś innych powodów by zwłaszcza w sezonie jesiennym – kiedy dostępność tych owoców jest szczególnie wysoka – nie włączyć ich do diety?