Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Wapń wspomaga odchudzanie

Wapń wspomaga odchudzanie
Wapń kojarzony jest przede wszystkim ze zdrowiem kości I zębów, tymczasem jego biologiczna rola jest o wiele bardziej doniosła. Pierwiastek ten bierze udział w przewodnictwie nerwowym, aktywacji wyspecjalizowanych jednostek (enzymów) czuwających nad przebiegiem przemian metabolicznych, skurczu mięśni, krzepnięciu krwi, regeneracji tkanek i wieli innych procesach wewnątrzustrojowych.

Z punktu widzenia osób dbających o swoją sylwetkę wapń ma jeszcze jedną, cenna zaletę: może przyspieszać proces odchudzania i stanowić element profilaktyki nadwagi i otyłości.

Wapń zaczyna „działać” już w świetle przewodu pokarmowego, gdzie może wiązać się w trudno rozpuszczalne mydła z tłuszczami dostarczonymi z pokarmem, uniemożliwiając ich wchłanianie i tym samym obniżając kaloryczność spożywanego posiłku. Tutaj jednak jego pozytywna rola absolutnie się nie kończy. Badania naukowe wykazały, że wewnątrzkomórkowy poziom wapnia odgrywa kluczową rolę w regulacji metabolizmu lipidów. Odpowiednie spożycie wapnia zmniejsza magazynowanie tłuszczu w adipocytach (komórkach tkanki tłuszczowej) i stymuluje lipolizę doprowadzając do nasilonego spalania kwasów tłuszczowych.

Eksperymenty przeprowadzone na modelu zwierzęcym wykazały, że wysoka podaż wapnia w sposób istotny wpływa na całkowitą masę i skład ciała. Myszy spożywające taką samą ilość kalorii zależnie od podaży tego pierwiastka wykazywały mniejszą lub większą tendencję do tycia. Niski poziom wapnia w diecie stymuluje napływ jonów tego pierwiastka do wnętrza adipocytów i zdecydowanie utrudniać może proces odchudzania i sprzyjać występowaniu nadwagi i otyłości, poprzez wpływ na ekspresję genów odpowiedzialnych za lipogenezę, czyli „powstawanie tłuszczu” oraz jego akumulację w komórkach tkanki tłuszczowej.

Wyniki badań przeprowadzanych na zwierzętach ilustrujących wpływ spożycia wapnia na masę i skład ciała znajdują odzwierciedlenie w klinicznych i epidemiologicznych danych gdzie obserwuje się zależność pomiędzy spożyciem tego pierwiastka, a wskaźnikiem BMI i leczeniem otyłości. Co istotne, dostępna literatura wskazuje, że zdecydowanie lepszy „efekt odchudzający” niż przyjmowanie wapniowych suplementów odnieść możemy poprzez spożywanie zasobnych w ten pierwiastek produktów mlecznych. Wynikać to może z zawartości innych bioaktywnych związków wpływających na nasz metabolizm. Niemniej, wbrew obiegowym przekonaniom nabiał nie tylko stanowić może dobre źródła wapnia, ale także korzystnie wpływać na redukcje tkanki tłuszczowej.

Na podstawie: Regulation of Adiposity and Obesity Risk By Dietary Calcium: Mechanisms and Implications. Michael B. Zemel, PhD

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę