BLACK WEEK • 60% RABATU NA PLANY Z KODEM: BLACK

Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Czy obecność lustra w kuchni może wpływać na wybór menu?

Zazwyczaj z łatwością przychodzi nam ocenianie innych i wytykanie im, czego nie powinni zjadać. Wobec siebie większość z nas nie potrafi być aż tak bardzo krytyczna. Chyba że usiądziemy przed lustrem. Wtedy widzimy siebie i widzimy nasze wybory tak, jakbyśmy obserwowali kogoś z boku. Czy taka zmiana rzeczywiście wpływa na zmianę naszych wyborów dotyczących jedzenia?

W celu sprawdzenia wpływu obecności lustra na nasze zachowania i odczucia w pomieszczeniu, w którym jemy, przeprowadzono badania pod nadzorem Dr Ata Jami na Uniwersytecie Centralnej Florydy.

Całe założenie oparto o teorię samoświadomości. W gruncie rzeczy chodzi o to, że gdy widzimy się w odbiciu lustra lub na fotografii, jesteśmy zmuszeni do myślenia o tym co robimy i dlaczego. Ludzie widzący swoje odbicie lub zdjęcie, są mniej skłonni do oszukiwania na testach. Rzadziej też ulegają impulsom np. seksualnym.

Przedmiotem badania było sprawdzenie, czy jedzenie fast foodów lub niezdrowych produktów jest mniej przyjemne dla ludzi, którzy widzą się w lustrze.

Przeprowadzono łącznie cztery eksperymenty. Dwa z nich polegały na podaniu uczestnikom czekoladowego ciasta lub suszonych owoców. Części uczestnikom przypisano losowo ciasto lub owoce, innym kazano dokonać wyboru pomiędzy danymi produktami. Ostatecznie grupie tej, również losowo przypisano ciasto lub owoce. Wybór okazał się jednak kluczowym elementem.

Uczestnicy, którzy wybrali ciasto, dokonali niskich ocen. Z kolei badani, którzy wybrali owoce, ale dostali ciasto, dokonali wysokich ocen. Reasumując, tylko ci, którzy sami wybrali ciasto, jedząc je przed lustrem, ocenili tę czynność jako mało przyjemną.

Według badacza to świadomość niedobrych wyborów sprawia, że czujemy się niekomfortowo. Mamy skłonności do obwiniania tego, co widzimy. Osobom poddanym badaniu kazano zwrócić uwagę na smak tego, co spożywali. W momencie, gdy pojawiało się uczucie winy, smak potraw oceniany był jako gorszy.

Dr Ata Jami przeprowadził również badanie, do którego dodał muzykę. Zabieg ten przeniósł niepokój badanych na inny element i sprawił, że ocenili ciasto jako smaczne.

Niestety, w badaniu zwrócono tylko uwagę na to, jakie emocje wywołuje jedzenie oraz jak źle czujemy się, jedząc niezdrowe ciasto i obserwując się w lustrze. Nie badano natomiast tego, jakie ilości danego produktu spożyli badani. Jak wiadomo, niepokój może skłaniać nas do pochłaniania większej ilości jedzenia.

Druga kwestia to taka, że niekoniecznie niezdrowe jedzenie przed lustrem wywołuje u ludzi wyrzuty sumienia, a jedzenie tego, co ci ludzie uważają za niezdrowe. Kwestia oceny zdrowe vs niezdrowe nie zawsze jest jasna.

Po trzecie badacze nie są pewni, jaki wpływ wywiera lustro w momencie spożywania posiłków złożonych z różnych elementów. Przykładowo z hamburgera i sałatki. Czy lustro wpłynie na to, jak odczuwamy smak hamburgera lub sałatki? Czy może hamburgera i sałatki?

Podsumowanie

Wyniki przeprowadzonego badania pokazały, że osoby, które spożywały ciasto czekoladowe w pomieszczeniu, gdzie znajdowało się lustro, oceniały jego smak niżej, niż osoby, które delektowały się smakołykiem w innych warunkach. Lustro pozwala ludziom na ocenę własnego zachowania, tak samo gdy oceniamy innych, widząc, co robią. Wywołuje to dyskomfort w momencie spożywania niezdrowych posiłków. Dzieje się tak tylko wówczas, gdy uważamy spożywane przez nas posiłki za niezdrowe.

Treści prezentowane na naszej stronie mają charakter edukacyjny i informacyjny. Dokładamy wszelkich starań, aby były one merytorycznie poprawne. Pamiętaj jednak, że nie zastąpią one indywidualnej konsultacji ze specjalistą, która jest dostosowana do Twojej konkretnej sytuacji.