Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Fałszywe przekonania dotyczące nie tylko zdrowego odżywiania

Fałszywe przekonania dotyczące nie tylko zdrowego odżywiania
Mitów dotyczących odżywiania i dokonywania odpowiednich wyborów, które powinny przyczynić się do zachowania lub poprawy zdrowia i urody istnieje niezliczona ilość. Większość z nich ma charakter porzekadła lub powiedzenia – przyjmuje się po prostu, iż jest tak a nie inaczej i mało kto się zastanawia nad sensem wypowiedzianych słów. W niniejszym artykule zdementuję kilka powszechnych fałszywych „prawd” na temat żywienia, powtarzanych z uporem maniaka i zupełnie bez zastanowienia.

Apetyt na określony pokarm sugeruje niedobory żywieniowe

Pogląd ten jest szczególnie forsowany przez amatorów słodkości. Usprawiedliwieniem łakomstwa i sięgania po czekoladowe wyroby są niedobory magnezu –  organizm rzekomo wyczuwa, że w czekoladach mlecznych, nadziewanych i innych wyrobach składających się przede wszystkim z cukru znajdują się potrzebne dawki magnezu. Podobne wymówki są także typowym usprawiedliwieniem Pań sięgających po słodycze w celu zniwelowania napięcia przedmiesiączkowego. Nic bardziej błędnego – czekolady i słodycze zawierają śladowe ilości tego pierwiastka, a zachcianki na słodycze są konsekwencją źle zbilansowanego jadłospisu – najczęściej zbyt nisko energetycznego i opartego na słabej jakości produktach.  Zachcianki żywieniowe – głównie na potrawy słodkie i tłuste są również konsekwencją rozmaitych czynników psychologicznych oraz przyzwyczajeń (stres, spadek poczucia własnej wartości, etc.) .

Jeżeli ćwiczysz, możesz jeść co chcesz

Niektórym osobom wydaje się, że zwiększenie aktywności fizycznej zatuszuje wszelkie niedociągnięcia związane z niewłaściwym doborem pokarmów. Stąd też często słyszy się, że osobom, które chcą zredukować nadmierną tkankę tłuszczową jako receptę uniwersalną nakazuje się: „zacznij się po prostu więcej ruszać i nie będzie problemu”.  Tymczasem sprawa nie jest tak prosta, jak mogłoby się wydawać – wystarczy rozejrzeć się po siłowni, aby zobaczyć osoby zamęczające od kilku miesięcy bieżnię i ciągle wyglądające tak samo. Zwiększenie aktywności fizycznej jest bardzo istotnym elementem w wypracowywaniu estetycznej sylwetki, jednak bez odpowiedniego zweryfikowania jakości i ilości spożywanych pokarmów nie mamy co liczyć na zadowalające ani spektakularne efekty. Kluczem jest jadłospis oparty o nisko przetworzone produkty, zbilansowany pod kątem indywidualnych potrzeb danego organizmu.

Jedzenie w godzinach wieczornych lub nocnych sprawi, że przytyjesz

W związku z tym bardzo powszechnym trendem, który ma ułatwić zdobywanie upragnionej idealnej sylwetki jest rezygnowanie z kolacji.   W rzeczywistości pora spożywania posiłków nie ma aż tak istotnego znaczenia, co jakość i ilość spożywanych potraw w ciągu całego dnia. Jeżeli sądzisz, iż nie jedząc kolacji odpokutujesz śniadanie, które składało się z bagietki z masłem czekoladowym – to jesteś w błędzie. Niejedzenie kolacji w takim wypadku w żaden sposób nie będzie czynnikiem sprzyjającym redukcji tkanki tłuszczowej.

Cukier krzepi

Zgodnie z tą teorią, gdy w ciągu dnia zabraknie siły na wykonywanie zwyczajnych obowiązków, sięgnięcie po batonika czy ciasto jest w pełni uzasadnione. Zwolennicy tej teorii są przekonani, iż cukry rafinowane w połączeniu z tłuszczami zostaną spożyte na bieżące potrzeby. Nic bardziej błędnego – cukier, a zwłaszcza jego nadmiar doprowadza do charakterystycznego „zamulenia” i sprawia, że najchętniej wskoczylibyśmy do łóżka w celu odbycia regenerującej drzemki. O wiele lepszym rozwiązaniem jest odpowiednio zbilansowany posiłek, zawierający odpowiednio dużo białka, które zaspokoi apetyt na dłużej. Dobrze sprawdzają się także przekąski w postaci mobilnego nabiału (jogurty, kefiry), orzechów i owoców.

Podsumowanie

Wiedza na temat odżywiana jest niezwykle dynamiczna i aktualizowana w oparciu o nowe odkrycia ze świata nauki – dlatego nie bądź w tyle i nie polegaj na informacjach sprzed kilku czy kilkunastu lat – zwłaszcza, jeżeli są to informacje zasłyszane i powtarzane w formie dogmatów.

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę