Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Gorący temat: lody

Gorący temat: lody
Można nie lubić czekolady, ciastek z kremem, batoników z orzechami, sernika, wafelków w polewie, żelków, pączków czy landrynek, ale nie ma chyba na świecie osoby, która otwarcie przyznałaby się do tego, że nie lubi lodów. Zwłaszcza w okresie letnim, w upalne dni porcja tego smakołyku stanowi wyjątkowo kuszącą perspektywę. Wiele też mówi się o tym, że lody na tle innych słodkości wypadają całkiem nieźle pod względem odżywczym, a fakt, że są zimne sprawia podobno, iż po ich konsumpcji nasila się wydatek energetyczny organizmu związany z produkcją ciepła. Czy faktycznie lody mogą stanowić element zdrowej diety?

Jak zwykle w przypadku dość kontrowersyjnych tez i poglądów sprawa nie jest prosta i nie da się jej rozwikłać w jednym zdaniu. Kwestię komplikuje fakt, że lody mogą mieć rozmaity skład i różną wartość odżywczą, zupełnie czym innym jest bowiem porcja lodów mlecznych na patyku czym innym porcja sorbetów, a czym innym puchar „cassate” z bitą śmietaną i syropem owocowym. Przyznać jednak trzeba, że na tle rurek z kremem, pączków czy batoników niektóre lody  prezentują się zdecydowanie lepiej: są zazwyczaj mniej kaloryczne, bardziej zasobne w niektóre składniki odżywcze i mniej przetworzone.

Przeciętna porcja lodów waniliowych bez polewy (100g) dostarcza około 120 - 150kcal, to nawet czterokrotnie mniej niż batonik czy czekolada o tej samej gramaturze. Oczywiście jeśli zamówimy lody z bitą śmietaną i polewą czekoladową ta relacja zmieni się w znaczącym stopniu.

 Lody – pomijając te wyprodukowane z soku owocowego jak sorbety – otrzymuje się z mleka. Mleko jest źródłem dobrego jakościowo białka, wapnia i witamin z grupy B – głownie ryboflawiny. Lody mleczne (czy też śmietankowe) również zawierają te składniki odżywcze w ilości znaczącej dla dziennego zapotrzebowania. Lody sorbetowe mogę być natomiast dobrym źródłem witaminy C.

Ten kolorowy wizerunek lodów jednak psuje jednak pewien drobny szczegół: lody są obfitym źródłem cukru, głównie sacharozy. Przeciętnie węglowodany stanowią około 20% masy lodów, czyli w 100g mamy około 10 łyżeczek cukru. Tak więc jak na dłoni widać, że nie mogą one stanowić stałego elementu zdrowej diety. W niektórych sytuacjach jednak porcja lodów może okazać się rozwiązaniem korzystnym – o czym powinny pamiętać osoby aktywne fizycznie.

Ze względu na wysoką zawartość łatwo przyswajalnych cukrów i lekkostrawnego białka o wysokiej wartości biologicznej lody mleczne stanowić mogą szybką przekąskę powysiłkową odnawiającą rezerwy energetyczne ustroju i przyczyniającą się do przyspieszenia regeneracji. Tak więc po wyjściu z basenu, morza, siłowni czy po meczu porcja dobrych lodów z pewnością nie zaszkodzi, a wręcz może okazać się pomocna.

Chcesz jeść lody bezkarnie? Nie zapominaj o aktywności fizycznej!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę