WOW! PROMOCJA BLACK FRIDAY -50%! -50% na wszystkie plany dieta i trening z kodem "BLACKFRIDAY" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Komu nie grozi efekt jo-jo?

Komu nie grozi efekt jo-jo?
Efekt jo-jo to prawdziwy demotywator osób pracujących nad estetyką sylwetki. Osoby odchudzające się często uważają, iż pogorszenie kompozycji sylwetki to naturalna i nieunikniona kolej rzeczy. Oczywiście nie jest to prawdą – znaczna część uzyskiwanych efektów posiada charakter długoterminowy. Czym szczególnym wyróżniają się osoby, którym nie grozi powrót zbędnych kilogramów?

Satysfakcja ze zdrowego odżywiania

Najczęstszą przyczyną odrabiania w ekspresowym tempie zbędnych tłuszczowych kilogramów, nierzadko z nawiązką, jest szybki powrót do starych żywieniowych przyzwyczajeń, które notabene doprowadziły wcześniej do istotnych problemów z masą i składem ciała. I trudno się oczywiście temu faktowi dziwić! Tylko trwała zmiana nawyków żywieniowych pozwala na utrzymanie wypracowanych efektów. A trzymanie się zdrowego i zbilansowanego jadłospisu jest tym prostsze, im bardziej uda się nowy sposób żywienia polubić. Jadłospis oparty na nieprzetworzonej żywności, może być smaczny i stanowić źródło kulinarnej satysfakcji. Osoby doceniające ten aspekt związany z pracą nad estetyką sylwetki, nie muszą obawiać się efektu jo-jo. Warto podkreślić, iż nie ma nic złego w okazjonalnych odstępstwach od zasad zdrowego odżywiania– szczególnie w przypadku osób ze znormalizowaną masą i składem ciała. Ważny jest jednak umiar. Inaczej sprawa wygląda w przypadku osób katujących się i męczących się niewłaściwie zbilansowanym, niesmacznym odchudzającym jadłospisem. Zazwyczaj odrobienie utraconych kilogramów w takich sytuacjach to tylko kwestia czasu – chęć skompensowania sobie poniesionych wyrzeczeń jest po prostu nie do odparcia.

Radość z aktywności fizycznej

Regularna aktywność fizyczna postrzegana bywa jako zło konieczne, które wspomaga wypracowanie szczupłej i zadbanej sylwetki. Wraz z osiągnięciem upragnionego rezultatu, wiele osób rezygnuje z treningów – „bo przecież nie ma już sensu niepotrzebnie się męczyć”. Tymczasem, odpowiednio ukierunkowany i sprawiający radość wysiłek fizyczny uwzględniony na stałe do tygodniowego harmonogramu zajęć skutecznie zapobiega odzyskiwaniu zbędnych kilogramów. Nie wspominając o tym, iż korzystnie wpływa na samopoczucie i ułatwia dokonywanie wartościowych wyborów żywieniowych. Osoby zaprzestające podejmowania aktywności fizycznej na rzecz siedząco-leżącego trybu życia w prosty sposób istotnie zwiększają ryzyko szybkiego pogorszenia estetyki sylwetki.

Samokontrola, samodyscyplina i elastyczne myślenie

O ile większości kuracji odchudzających towarzyszy stałe i skrupulatne kontrolowanie i planowanie zawartości talerza, a także częste pomiary masy ciała i obwodów, o tyle po ich zakończeniu następuje odprężenie i nadmierne zaufanie do własnej intuicji. Bywa to niezwykle zgubne, o czym przekonała się niejedna osoba, nie dopinając się w ulubione nowe spodnie. Nowe nawyki, związane z planowaniem posiłków, robieniem zakupów czy kontrolowaniem masy i składu ciała warto utrwalać również po zakończeniu planu redukcyjnego. Dzięki temu łatwiej będzie zapanować nad ilością i jakością konsumowanego jedzenia. Warto przy tym jednak zachować pewną elastyczność w myśleniu i swoje postępowanie żywieniowo-treningowe dopasowywać do aktualnych potrzeb i możliwości organizmu – bez liczenia kalorii do pięciu miejsc po przecinku i ważenia sałaty co do 1g. Przesadna kontrola i związany z nią stres również nie sprzyjają zdrowiu i estetycznej sylwetce.

Poszerzanie żywieniowych horyzontów

Dietetyka i aspekty z nią związane to w zasadzie „morze” informacji, nowinek i ciekawych informacji, z którym warto być na bieżąco. Dzięki temu można na bieżąco udoskonalać, urozmaicać i modyfikować swój jadłospis, a także swoje mentalne podejście względem niego- choćby ucząc się wpływać na poziom motywacji i zaangażowania. Wiedza z zakresu odżywiania i umiejętność praktycznego jej wykorzystania znacznie ułatwiają utrzymywanie zadbanej sylwetki,  a także pozwalają na unikanie niepotrzebnych błędów. Osoby, które tak naprawdę nie wykazują zainteresowania względem tematyki żywieniowej, a koncentrują się tylko na „szybkich efektach”, znacznie częściej doprowadzają dość szybko do dekompozycji sylwetki.

Podsumowanie

Efekt jo-jo nie jest obowiązkowym i nieuniknionym elementem pracy nad estetyką sylwetki. Dotyczy zazwyczaj osób ze słomianym zapałem, sezonowo zmieniających swoje żywieniowe przyzwyczajenia i wprowadzających restrykcje kaloryczne. A jak łatwo się domyślić – krótkotrwałe i nieprzemyślane zmiany dają krótkotrwałe i niezadowalające efekty.