Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Komu nie grozi efekt jo-jo?

Komu nie grozi efekt jo-jo?
Efekt jo-jo to prawdziwy demotywator osób pracujących nad estetyką sylwetki. Osoby odchudzające się często uważają, iż pogorszenie kompozycji sylwetki to naturalna i nieunikniona kolej rzeczy. Oczywiście nie jest to prawdą – znaczna część uzyskiwanych efektów posiada charakter długoterminowy. Czym szczególnym wyróżniają się osoby, którym nie grozi powrót zbędnych kilogramów?

Satysfakcja ze zdrowego odżywiania

Najczęstszą przyczyną odrabiania w ekspresowym tempie zbędnych tłuszczowych kilogramów, nierzadko z nawiązką, jest szybki powrót do starych żywieniowych przyzwyczajeń, które notabene doprowadziły wcześniej do istotnych problemów z masą i składem ciała. I trudno się oczywiście temu faktowi dziwić! Tylko trwała zmiana nawyków żywieniowych pozwala na utrzymanie wypracowanych efektów. A trzymanie się zdrowego i zbilansowanego jadłospisu jest tym prostsze, im bardziej uda się nowy sposób żywienia polubić. Jadłospis oparty na nieprzetworzonej żywności, może być smaczny i stanowić źródło kulinarnej satysfakcji. Osoby doceniające ten aspekt związany z pracą nad estetyką sylwetki, nie muszą obawiać się efektu jo-jo. Warto podkreślić, iż nie ma nic złego w okazjonalnych odstępstwach od zasad zdrowego odżywiania– szczególnie w przypadku osób ze znormalizowaną masą i składem ciała. Ważny jest jednak umiar. Inaczej sprawa wygląda w przypadku osób katujących się i męczących się niewłaściwie zbilansowanym, niesmacznym odchudzającym jadłospisem. Zazwyczaj odrobienie utraconych kilogramów w takich sytuacjach to tylko kwestia czasu – chęć skompensowania sobie poniesionych wyrzeczeń jest po prostu nie do odparcia.

Radość z aktywności fizycznej

Regularna aktywność fizyczna postrzegana bywa jako zło konieczne, które wspomaga wypracowanie szczupłej i zadbanej sylwetki. Wraz z osiągnięciem upragnionego rezultatu, wiele osób rezygnuje z treningów – „bo przecież nie ma już sensu niepotrzebnie się męczyć”. Tymczasem, odpowiednio ukierunkowany i sprawiający radość wysiłek fizyczny uwzględniony na stałe do tygodniowego harmonogramu zajęć skutecznie zapobiega odzyskiwaniu zbędnych kilogramów. Nie wspominając o tym, iż korzystnie wpływa na samopoczucie i ułatwia dokonywanie wartościowych wyborów żywieniowych. Osoby zaprzestające podejmowania aktywności fizycznej na rzecz siedząco-leżącego trybu życia w prosty sposób istotnie zwiększają ryzyko szybkiego pogorszenia estetyki sylwetki.

Samokontrola, samodyscyplina i elastyczne myślenie

O ile większości kuracji odchudzających towarzyszy stałe i skrupulatne kontrolowanie i planowanie zawartości talerza, a także częste pomiary masy ciała i obwodów, o tyle po ich zakończeniu następuje odprężenie i nadmierne zaufanie do własnej intuicji. Bywa to niezwykle zgubne, o czym przekonała się niejedna osoba, nie dopinając się w ulubione nowe spodnie. Nowe nawyki, związane z planowaniem posiłków, robieniem zakupów czy kontrolowaniem masy i składu ciała warto utrwalać również po zakończeniu planu redukcyjnego. Dzięki temu łatwiej będzie zapanować nad ilością i jakością konsumowanego jedzenia. Warto przy tym jednak zachować pewną elastyczność w myśleniu i swoje postępowanie żywieniowo-treningowe dopasowywać do aktualnych potrzeb i możliwości organizmu – bez liczenia kalorii do pięciu miejsc po przecinku i ważenia sałaty co do 1g. Przesadna kontrola i związany z nią stres również nie sprzyjają zdrowiu i estetycznej sylwetce.

Poszerzanie żywieniowych horyzontów

Dietetyka i aspekty z nią związane to w zasadzie „morze” informacji, nowinek i ciekawych informacji, z którym warto być na bieżąco. Dzięki temu można na bieżąco udoskonalać, urozmaicać i modyfikować swój jadłospis, a także swoje mentalne podejście względem niego- choćby ucząc się wpływać na poziom motywacji i zaangażowania. Wiedza z zakresu odżywiania i umiejętność praktycznego jej wykorzystania znacznie ułatwiają utrzymywanie zadbanej sylwetki,  a także pozwalają na unikanie niepotrzebnych błędów. Osoby, które tak naprawdę nie wykazują zainteresowania względem tematyki żywieniowej, a koncentrują się tylko na „szybkich efektach”, znacznie częściej doprowadzają dość szybko do dekompozycji sylwetki.

Podsumowanie

Efekt jo-jo nie jest obowiązkowym i nieuniknionym elementem pracy nad estetyką sylwetki. Dotyczy zazwyczaj osób ze słomianym zapałem, sezonowo zmieniających swoje żywieniowe przyzwyczajenia i wprowadzających restrykcje kaloryczne. A jak łatwo się domyślić – krótkotrwałe i nieprzemyślane zmiany dają krótkotrwałe i niezadowalające efekty.