Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Napoje słodzone cukrem – dlaczego warto z nich zrezygnować?

Napoje słodzone cukrem – dlaczego warto z nich zrezygnować?
Słodzone cukrem trunki to stały element jadłospisu wielu ludzi w niemal wszystkich grupach wiekowych. Soczki w kartonikach, granulowane herbatki, nektary i syropy owocowe, oranżady i wszelkie gazowane wynalazki stanowią często jedyne źródło płynów zarówno w dietach dzieci jak i dorosłych. Tymczasem, oprócz tego, że stanowią one przede wszystkim źródło pustych kalorii, to dodatkowo posiadają szereg innych wad i niewątpliwie przyczyniają się do powstawania oraz pogłębiania problemów z masą i składem ciała.

Słodkie napoje a wybory żywieniowe

Amerykańscy naukowcy prześledzili wnikliwie sposób odżywiania i nawyki żywieniowe 10 tys. dzieci. Na podstawie zebranych informacji, sformułowano wniosek, dotyczący zależności pomiędzy regularnym spożywaniem napojów słodzonych cukrem a zwiększoną konsumpcją wysokokalorycznych i niskojakościowych przekąsek. Okazuje się, iż słodkie trunki w codziennym jadłospisie najmłodszych, sprawiają, iż te częściej się zajadają niezdrowymi pokarmami stałymi, takimi jak choćby pizza, słone przekąski czy słodycze. Sugeruje się zatem, iż zwiększony poziom spożycia przez dzieci napojów słodzonych cukrem może być odpowiedzialny za zwiększone spożycie kalorii ogółem, również z racji negatywnego wpływu na pozostałe wybory żywieniowe. Inni specjaliści wskazują, że podobna zależność występuje w przypadku osób dorosłych, które chętnie spożywają słodzone cukrem trunki.

Jaka jest alternatywa dla napojów słodzonych cukrem?

Sklepowe półki uginają się pod kolorowymi napojami słodzonymi syropem glukozowo-fruktozowym czy sacharozą, oferując potencjalnym konsumentom bardzo zróżnicowany asortyment. Wybierać można pomiędzy tradycyjnymi wyrobami typu cola czy oranżada, pseudo-zdrowotnymi napojami z egzotycznymi dodatkami, herbatami mrożonymi, napojami energetycznymi, itd. Specjalną grupą odbiorców są dzieci. Dużym zainteresowaniem cieszą się granulowane herbatki, składające się niemal wyłącznie z cukru, rozcieńczone przeciery owocowe oraz wszelkie napoje w atrakcyjnych pod względem wizualnym i poręcznych dla małych rączek opakowaniach. Najlepszą alternatywą dla wyżej wymienionych i wszelkich innych słodzonych cukrem płynów jest woda mineralna. Dzieciom poleca się wody niskozmineralizowane, natomiast zdrowym dorosłym średnio- i wysokozmineralizowane – oprócz właściwości nawadniających, stanowią one dodatkowo cenne źródło wapnia czy magnezu.

Cennym źródłem płynów w codziennym jadłospisie mogą być również herbaty, zarówno czarne, jak i białe, czerwone, zielone czy też ziołowe –np. rumianek, mięta, melisa, etc. Ważne jest jednak, aby samodzielnie przygotowanych naparów nie dosładzać cukrem czy syropem owocowym. Osoby, którym trudno zrezygnować ze smaku słodkiego mogą uwzględnić słodzik – najlepiej naturalny, np. stewię. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby okazjonalnie w jadłospisach osób dorosłych pojawiały się wersje light czy zero popularnych napojów gazowanych – będą one zawsze lepszą opcją niż ich cukrowe odpowiedniki.

Podsumowanie

Regularna konsumpcja słodzonych cukrem płynów zwiększa ryzyko nadwagi i otyłości oraz chorób z nimi związanych. Nie tylko są źródłem pustych kalorii, ale mogą wpływać negatywnie na nawyki żywieniowe, zwiększając spożycie niskojakościowych pokarmów. Dlatego zarówno dzieci jak i dorośli powinni zrezygnować z ich spożywania, wybierając bezkaloryczne płyny, takie jak wody mineralne czy herbaty lub ziołowe napary.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Odchudzanie