Naukowcy sprawdzili, jak wykonywanie zdjęć swojej osoby wpływa na nastrój i postrzeganie ciała.
W badaniu wzięło udział 113 kobiet w wieku 16-29 lat, mających konto na Facebooku lub Instagramie. Panie korzystały z aplikacji “You-Cam Now” do modyfikacji zdjęć (zainstalowanej w iPadzie).
Kobiety zostały losowo przydzielone do 1 z 3 grup eksperymentalnych:
- jedne wykonywały zdjęcie i wysyłały je bez obróbki i poprawek,
- drugie wykonywały zdjęcie, ale specjalnie je kadrowały i retuszowały, dopiero wysyłały do serwisu,
- grupy kontrolnej.
Nastrój i postrzeganie ciała mierzono przed i po. Zgodnie z przewidywaniami odnotowano wpływ warunków eksperymentalnych na zmiany nastroju i odczuwanie atrakcyjności fizycznej. Kobiety, które wykonywały selfie i publikowały je w mediach społecznościowych zgłaszały, że są bardziej niespokojne, mniej pewne siebie i mniej atrakcyjne fizycznie w porównaniu do osób w grupie kontrolnej (wydawało im się np. że „są bardziej grube”) Szkodliwe efekty wykonywania selfies ujawniły się nawet wtedy, gdy uczestniczki mogły powtórzyć i poprawić swoje selfie. Jest to pierwsze badanie eksperymentalne pokazujące, iż wykonywanie i umieszczanie selfie w mediach społecznościowych powoduje niekorzystne skutki psychologiczne u kobiet.