Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Rotacje kaloryczne – czym są, jak działają i czy mają uzasadnienie?

Rotacje kaloryczne – czym są, jak działają i czy mają uzasadnienie?
Istnieje wiele metod bilansowania diety w przypadku sportowców i osób trenujących rekreacyjnie, podobnie też wyróżnić można wiele aspektów umożliwiających odpowiednie dopasowanie diety pod aktywność fizyczną. Jednym z takich czynników, któremu warto poświęcić trochę uwagi są „rotacje kaloryczne”, czyli zabiegi polegające na różnicowaniu spożycia energii na dni treningowe i dni nietreningowe. Praktyka ta stosowana jest stosunkowo często, czy jednak ma ona racjonalne uzasadnienie?

Kaloryczne rotacje – co to takiego?

Chcąc udzielić odpowiedź na pytanie dotyczące tego, czy rotacje kaloryczne stanowić mogą skuteczny sposób na poprawę wyników czy to w pracy nad sylwetką czy też w odniesieniu do przebiegu procesów regeneracyjnych bądź też - rozwoju zdolności wysiłkowych należy najpierw zrozumieć czym są one w istocie. Otóż rotacjami kalorycznymi nazywamy zabiegi polegające na różnicowaniu spożyciem energii na przestrzeni poszczególnych dni lub też – tygodni. W praktyce najczęściej sprowadzają się one do praktyki w ramach której w dni treningowe podaż kalorii jest zawyżana, a w dni nietreningowe – zaniżana.

Istnieje wiele wariantów tego typu rozwiązań, w ramach których można wprowadzać kilka pułapów kalorycznych, zależnie od specyfiki poszczególnych jednostek treningowych (przykładowo, w dni treningu siłowego można wprowadzić dodatni, a w dni treningu aerobowego – ujemny bilans kaloryczny). Zazwyczaj głównym makroskładnikiem „manipulującym” spożyciem energii są węglowodany. Podaż białka bywa najczęściej stała, a w przypadku tłuszczu ewentualne wahania bywają niewielkie, choć można się spotkać z bardziej skrajnymi metodami w ramach których przeplatają się dni o bardzo niskiej i wysokiej ilości tłuszczu (wymiennie z ilością dostarczanych „węgli”).

Co dają kaloryczne rotacje?

Kaloryczne rotacje zdaniem ich entuzjastów pozwalają lepiej dopasować spożycie energii do bieżących potrzeb organizmu. Jak łatwo się domyślić w dni treningowe zapotrzebowanie na kalorie jest bowiem większe niż w dni wolne od treningu. Dodatkowym plusem tego typu rozwiązań jest z jednej strony możliwość dodatkowego nasilenia procesów regeneracyjnych promując syntezę białek mięśniowych, a z drugiej – nasilenie procesu spalania tłuszczu. Takowy efekt przynajmniej hipotetycznie można uzyskać zapewniając pewną nadwyżkę kaloryczną w dni treningu siłowego oraz wprowadzając do tego deficyt energetyczny w dni aerobowe lub też – nietreningowe. Tego typu praktyki polecane bywają jako uniwersalny sposób na uzyskanie efektu rekompozycji sylwetki.

Dodatkowym plusem umiejętnie zaplanowanych rotacji kalorycznych może być także efektywniejszy rozwój słabszych partii mięśniowych. W tym celu należy zapewnić dodatkowa dawkę energii w dni treningu priorytetowego, czyli takiego w ramach którego wykonywane są ćwiczenia angażujące w sposób szczególnych (czyli np. z uwzględnieniem metod intensyfikujących), gorzej rozwiniętą partię mięśniową. Zabieg jest stosunkowo prosty i nie wymaga wielkiej filozofii, jego skuteczność jednak oceniona może zostać dopiero w dłuższej perspektywie czasowej.

Wnioski

Pomimo, iż brakuje badań naukowych weryfikujących efektywność kalorycznych rotacji w odniesieniu do wpływu na ogólnie pojętą formę sportową, to istnieją dobre przesłanki teoretyczne świadczące na rzecz wprowadzania tego typu zabiegów. W kolejnych opracowaniach przedstawię przykładowe sposoby zastosowania tego typu strategii żywieniowych w przypadku określonych priorytetów takich jak budowa masy mięśniowej czy też redukcja tkanki tłuszczowej.