Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Różnorodność – zapomniana zasada zdrowej diety

Różnorodność – zapomniana zasada zdrowej diety
W ostatnich czasach zauważalny jest zwrot w kierunku żywności o wyraźnych walorach prozdrowotnych. Zwłaszcza młode osoby aktywne fizycznie coraz większą uwagę zaczynają przykładać do tego co jedzą - czytają etykiety, sprawdzają skład i pochodzenie produktów. Przeglądając zamieszczane na forach internetowych diety zauważyć można, że dominują w nich chude mięsa gotowane na parze, pełnoziarniste produkty zbożowe, zdrowe tłuszcze, pojawiają się też ryby czy warzywa takie jak brokuły bądź szpinak. Cola i inne słodzone napoje zastępowane są wodą.

Niby wszystko zmierza w dobrym kierunku i choć ten prozdrowotny trend nie ma jeszcze globalnego zasięgu, to i tak wydaje się bardzo optymistyczny. Kiedy jednak przyjrzeć się bliżej popularyzowanym metodom komponowania jadłospisów, w oczy zaczyna razić dość istotny defekt, a mianowicie totalna powtarzalność posiłków oraz monotonia. Każdy kolejny dzień „zdrowej” diety okazuje się być kopią dnia poprzedniego. Każdy kolejny tydzień jest powieleniem minionego tygodnia. I tak oto prawidłowo zbilansowana - na pierwszy rzut oka, dieta staje się zaprzeczeniem własnej idei, zamiast wpierać zdrowie i zrównoważony rozwój doprowadza niekiedy do zubożenia wewnątrzustrojowej puli makro i mikroskładników, dodatkowo sprzyjając stagnacji i wpędzając w nudną rutynę.

Czym jest różnorodność?

Różnorodność, czyli integralny element zdrowej, zbilansowanej diety stał się niemal zapomnianą, a na pewno rzadko praktykowaną zasadą, której mało kto poświęca należytą uwagę. Dla młodych osób aktywnych fizycznie mięso = pierś z kurczaka, nabiał = twaróg, ryba = tuńczyk z puszki, węgle = płatki lub ryż, warzywa równa się pomidor lub w porywach brokuły, tłuszcz = oliwa z oliwek i tyle. Tak jakby reszta produktów po prostu nie istniała. W powszechnym przekonaniu wołowina jest zbyt droga, wieprzowina zbyt tłusta, podroby – to „podrabiane” mięso. Mało tego owoce postrzegane są jedynie jako źródło cukru, masło - cholesterolu, a większość warzyw jako kolorowy wypełniacz, na które zazwyczaj – mówiąc wprost - szkoda kasy.

Wartościowe, ale czy korzystne dla zdrowia?

Warto zdać sobie sprawę, że nawet pokarmy postrzegane jako wartościowe i zdrowe mogą wpływać niekorzystnie na funkcjonowanie naszego organizmu w sytuacji, w której są jadane w zbyt dużych ilościach i zbyt często. Spożywane jedzenie jest źródłem zarówno substancji odżywczych, jak i specyficznych dla siebie związków nieodżywczych lub antyodżywczych. Jeśli dieta jest zróżnicowana to nie dochodzi to kumulacji tych substancji i i nie stanowią one zagrożenia, jeśli jednak dieta jest monotonna – to sytuacja wygląda już mniej kolorowo.

Przykładowo:

Zbyt wysoka i nagminna konsumpcja nabiału zwiększa ekspozycję organizmu na związki estrogenowe, zbyt wysoki udział mięsa drobiowego od zwierząt hodowanych na skalę przemysłową może spowodować, że w diecie znajdzie się zbyt dużo pochodnych antybiotyków, zbyt wysoki udział szpinaku utrudni przyswajanie wapnia i zwiększy ryzyko wystąpienia kamieni nerkowych, nadmiar błonnika może utrudniać wchłanianie niektórych składników mineralnych i powodować zaburzenia pracy przewodu pokarmowego.

O tym pamiętaj

Pamiętać także należy, że różne pokarmy są źródłem rozmaitych witamin i składników mineralnych i bez właściwego urozmaicenia diety pokrycie zapotrzebowania w dłuższej perspektywie może okazać się niemożliwe. Nie bez znaczenia jest też kwestia smakowitości diety, nawet lubiane początkowo przez nas potrawy – jeśli będą spożywane dzień w dzień – stracą na atrakcyjności. W sytuacji, w której jedzenie przestanie nam smakować, zaczniemy odczuwać większą ochotę na niezdrowe przekąski i zamiast dietę urozmaicić zdrowymi posiłkami raz w tygodniu zafundujemy sobie kebab, raz pizzę, raz hamburgera i tym sposobem dieta co prawda zyska na różnorodności, tracąc niestety jednocześnie na wartości odżywczej i zdrowotności.

Podsumowanie

Różnorodność jest integralnym elementem zdrowej, zbilansowanej diety. Dieta monotonna, oparta jedynie na kilku produktach żywnościowych nigdy nie będzie zdrowa, smaczna ani pełnowartościowa. Jeśli od dłuższego czasu odżywiasz się ciągle w ten sam sposób, powielając dzień w dzień to samo menu, zrewiduj swoje podejście i wprowadź pewne urozmaicenia.