Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Tłuszczofobia – negatywne skutki diety niskotłuszczowej

Tłuszczofobia – negatywne skutki diety niskotłuszczowej
W obiegowym przekonaniu główną przyczyną nadwagi i otyłości niekoniecznie jest brak ruchu i nadmiar niskojakościowej żywności, co sama obecność tłuszczu. W końcu – jak mówi znane porzekadło – „jesteś tym co jesz”, logicznym więc wydaje się, że eliminacja z diety tłuszczu może być znakomitym sposobem na pozbycie się nadmiarów tkanki tłuszczowej z ustroju, czy jednak takie przekonanie, aby na pewno jest słuszne?

Choć faktycznie tłuszcz pokarmowy jest ponad dwa razy bardziej kaloryczny (9 kcal) niż białko (4kcal) i węglowodany (4kcal), to jego eliminacja z diety nie koniecznie stanowi najlepszy sposób na pozbycie się nadwagi czy otyłości. Owszem, chude odpowiedniki tłustych pokarmów (np. produkty light) są mniej kaloryczne, z drugiej jednak strony zawierają one często więcej cukrów i są mniej sycące, przez co zjadamy ich więcej. Tłuszcz spowalnia bowiem opróżnianie żołądka, poza tym jest nośnikiem smaku – brak tłuszczu sprawia, ze produkty gorzej zaspokajają nasze kulinarne zachcianki, a te – wbrew pozorom – często mają istotny wpływ na ilość i jakość spożywanej żywności.

Poza tym wyższa zawartość węglowodanów w produktach odtłuszczonych stymuluje trzustkę do większych wyrzutów insuliny, a insulina blokuje spalanie tłuszczu i wybitnie sprzyja jego odkładaniu. W jaki sposób organizm może odkładać tłuszcz skoro zmniejszamy jego spożycie? Cóż, możliwe, że nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, ale posiadamy zdolność do szybkiego i sprawnego zamieniania spożytych cukrów na tłuszcze zapasowe. Wysoka dostępność glukozy przy jednoczesnej stymulacji insuliny, to idealne warunki do otworzenia zapasów w tkance tłuszczowej. Niestety.

Zbyt restrykcyjne ograniczenie spożycia tłuszczu może także wiązać się ze zmniejszeniem spożycia ważnych dla naszego zdrowia składników pokarmowych o charakterze lipidowym, jak choćby witamin A, E, D i K. Dodatkowo przy niewielkiej ilości tłuszczu związki te nie są wchłaniane. Np. spożycie marchewki niezwykle zasobnej w prowitaminę A z dala od posiłku zawierającego tłuszcz sprawia, że nie ulega ona przyswojeniu.

Warto także pamiętać, że tłuszcz to nie tylko energia, niektóre kwasy tłuszczowe pełnią ważną rolę biologiczną i uznaje się je za niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, a co szczególnie istotne – właściwa ich podaż sprzyja regulacji przebiegu wielu przemian metabolicznych i może być pomocna w zmniejszaniu nadmiernej masy ciała. Dotyczy to przede wszystkim niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega 3 i omega 6. Tłuszcze te są także potrzebne dla prawidłowego funkcjonowania układu krążenia i układu nerwowego. Ich brak sprzyja arytmiom, wzrostowi poziomu lipoprotein o niskiej gęstości oraz – przyczyniać się może do obniżenia samopoczucia, a nawet depresji.

Reasumując, tłuszcz jest ważnym elementem diety człowieka, przy czym kwasy tłuszczowe pełnią nie tylko rolę energetyczną, ale także budulcową i regulatorową. Osoby stosujące bardzo niskotłuszczowe diety raz, że nie osiągają zazwyczaj zamierzonego efektu w postaci straty nadmiernej masy ciała, a dwa – zauważają obniżenie samopoczucia i zdrowia – w pierwszej kolejności pogarsza się stan skóry. Komponowanie diety odchudzającej to zabieg wielokierunkowy i nie powinien ograniczać się jedynie do restrykcji w spożyciu tłuszczu.