Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Trener personalny – w jakich sytuacjach brać nogi za pas?

Trener personalny – w jakich sytuacjach brać nogi za pas?
Obecnie niezmiernie modne stało się korzystanie z usług trenera personalnego. Osoby, która – przynajmniej w założeniu – ma za zadanie otoczyć opieką treningową i niejednokrotnie żywieniową, zmotywować do działania, pomóc w osiągnięciu wymarzonych przez klienta celów, ale także powinna potrafić marzenia te obiektywnie ocenić i dostosować do możliwości podopiecznego. Obiecywanie gruszek na wierzbie jest często spotykane, lecz lustro i ewentualnie lekarz (w przypadku doznania kontuzji) szybko weryfikują kwalifikacje trenera.

Indywidualna praca z trenerem może przynieść rewelacyjne rezultaty, ale tylko pod warunkiem, że trafiliśmy na kompetentnego fachowca, a nie osobę, która po kilkumiesięcznym ćwiczeniu na siłowni zrobiła kurs instruktorski, gdyż postanowiła dorobić na nieświadomych i naiwnych początkujących. W takich przypadkach bardzo często okazuje się, umiejętności „trenera” są niewielkie, a wiedza bardzo powierzchowna, nieuporządkowana.

Czy to oznacza, żeby ćwiczyć na własną rękę? Nic bardziej mylnego! Choć znalezienie kompetentnego i doświadczonego trenera może przypominać szukanie igły w stogu siana, to gdy się uda, korzyści są ogromne.

Zaczynamy poszukiwania - na co uważać, przed kim uciekać? 

Przypadek #1

Podczas pierwszej rozmowy trener nie jest absolutnie zainteresowany tobą, twoim stanem zdrowia, dotychczasowym trybem życia, doświadczeniem i zaawansowaniem treningowym czy też przebytymi kontuzjami, lecz przede wszystkim próbuje cię przekonać, że im większa liczba treningów indywidualnych w tygodniu, tym lepsze i szybsze będą efekty.

Gdy nie dostrzegasz skoncentrowania uwagi na sobie, lecz przede wszystkim na stanie swojego portfela – uciekaj!

Przypadek #2

Bardzo często decydujemy się na współpracę z trenerem, gdyż ze względu na harmonogram dnia nie mamy możliwości dostosowania się do zajęć grupowych oferowanych przez klub fitness. Przed podjęciem współpracy upewnij się, czy będziecie w stanie znaleźć takie terminy ćwiczeń, które będą wam odpowiadały.

Mała dyspozycyjność i brak elastyczności w ustalaniu dni i godzin zajęć mogą być czynnikiem „dyskwalifikującym” trenera.

Przypadek #3

Instruktorzy na siłowni bardzo często pracują również z klientami indywidualnie, prowadzą treningi personalne. Będąc na sali ćwiczeń możesz zaobserwować, w jaki sposób przebiega prowadzona przez nich sesja treningowa, jakie mają podejście do klienta. Jako osoba początkująca możesz mieć problemy z oceną ich techniki ćwiczeń i doborem metod treningowych, jednak gdy dostrzeżesz, że każdy z podopiecznych „obserwowanego” trenera otrzymuje taki sam zestaw ćwiczeń i identycznie rozpisane diety... no cóż… wtedy zyskujesz pewność, że to nie jest „ten jedyny” ;)

Podczas treningu personalnego zostajesz posadzony najpierw na 20 minut na rowerek, następnie otrzymujesz zadanie „zrób 15 powtórzeń tego, później wykonaj 20 tamtego”, a w tym czasie opiekun znika lub przygląda się z boku całkowicie nie reagując na popełniane błędy, nie monitoruje na bieżąco twoich działań.

Brak uwagi ze strony trenera podczas treningu – najwyższy czas, by poszukać bardziej kompetentnej osoby.

Przypadek #4

Zna się na wszystkim. Posiada wiedzę o każdym systemie treningowym, żywienie to jego pasja, gdyż wie, że „białko i kurczak z ryżem są na masę”, jest ekspertem od każdego przypadku. Głosi, że kobietom od ćwiczeń siłowych rozrastają się mięśnie, ćwiczenie nóg to strata czasu, a przysiad i martwy ciąg widnieją na jego liście ćwiczeń zakazanych.

W takim przypadku nie wiadomo czy śmiać się, czy płakać… Na pewno należy trzymać się z daleka.

Przypadek #5

Jego sylwetka oraz styl życia są całkowitym zaprzeczeniem tego, co próbuje przekazać podczas sesji treningowych.

Estetyczna sylwetka „informuje”, że skoro potrafił zadbać o swój wygląd, będzie wiedział w jaki sposób pomóc innym. Oczywiście wygląd nie powinien stanowić podstawowego kryterium oceny kompetencji trenera, jednak ma duże znaczenie w odbiorze go jako fachowca.

Przypadek #6

Jest niecierpliwy, pokrzykuje, nie potrafi przekazać posiadanej wiedzy, a przebywanie w jego towarzystwie sprawia, że nie czujesz się komfortowo - zrezygnuj ze współpracy.

Pamiętaj, że trening – poza osiągnięciem danego celu, najczęściej sylwetkowego – ma być przyjemnością, a nie powodem do stresu.

Podsumowanie

Współpraca z trenerem personalnym niesie za sobą wiele korzyści. Zanim jednak zaczniesz to upewnij się, czy trafiłeś w „dobre ręce”.