Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Jak korzystać z sauny, aby w pełni odczuć jej zalety?

Jak korzystać z sauny, aby w pełni odczuć jej zalety?
Korzystanie z dobrodziejstw sauny, jeszcze do niedawna traktowane było w kategorii luksusu i prestiżu społecznego zarezerwowanego głównie dla biznesmenów i zawodowych sportowców . Obecnie większość klubów fitness, nie wspomnę już o ośrodkach Wellnes & Spa posiada w swojej ofercie saunę. Posiadanie sauny fińskiej lub parowej stało się nieomal standardem i stanowi nie odłączony element dobrze prosperującego klubu, tym samym wychodząc naprzeciw potrzebom każdego „zwykłego” klienta.

Najbardziej popularną sauna jest tzw. sauna fińska, w której temperatura pomieszczenia sięga 80-100C. Dodatkowo często spotyka się schodkowe ułożenie drewnianych siedzeń ze znaczącą różnicą temperatur między dolnymi a górnymi ławami. Chętnie odwiedzaną sauną, zwłaszcza przez kobiety jest sauna parowa, w której temperatura pomieszczenia wynosi 40-65C, a wilgotność powietrza sięga nawet 65%.
Jakie korzyści dają sesje w saunie?
Z sesji w saunie wymierne korzyści odniosą zarówno ludzie zmęczeni obowiązkami dnia codziennego, a także panie dbające o swoją urodę i sylwetkę. Korzystanie z sauny polecane jest również osobom starszym, bowiem na skutek podwyższonej temperatury następuje redukcja bólów reumatycznych. Ten dobroczynny wpływ sauny na nasze zdrowie wynika z połączenia procesów przegrzania ciała poprzez oddziaływanie suchego i gorącego powietrza z okresową dużą wilgotnością oraz procesu ochładzania ciała. Kiedy korzystamy z sauny temperatura naszego ciała wzrasta nawet do 40 stopni Celsjusza na skutek czego nasze naczynia podskórne rozszerzają się, a wewnętrzne kurczą się. Po sesji w saunie skóra jest oczyszczona, lepiej ukrwiona i gładsza. Wzrasta również częstotliwość oddechów, co powoduje szybszą wentylację płuc. Tym samym nasze drogi oddechowe szybciej się oczyszczają. Na początku sesji w saunie ciśnienie krwi wzrasta, ale pod koniec zabiegu spada. Dodatkowo wysoka temperatura powoduje, że wraz z potem oczyszczamy nasz organizm z produktów przemiany materii i toksyn. Ciepło przynosi ulgę przy bólach mięśniowych, zakwasach, naciągnięciach ścięgien, sprawia, że nasz organizm szybciej wraca do formy po przebytych kontuzjach. Kolejnym pozytywnym aspektem korzystania z sauny jest fakt, że pod wpływem ekstremalnych zmian temperatur (naprzemienne ogrzewanie i chłodzenie ) nasz organizm mobilizuje układ odpornościowy, co w rezultacie przejawia się tym, że rzadziej ulegamy przeziębieniom. Sauna wpływa również na nasze samopoczucie i kondycję psychiczną, wysoka temperatura sprawia, że nasze ciało produkuje więcej endorfin, co sprawia, że czujemy się zrelaksowani i odprężeni. Zwłaszcza, jeśli na zabiegi w saunie wybierzemy się w towarzystwie znajomych czy rodziny.
Jak korzystać z sauny, aby w pełni odczuć jej zalety?
Podczas sesji w saunie najwygodniej zająć pozycję siedzącą z łokciami opartymi o kolana. Z sauny jednorazowo nie powinniśmy korzystać dłużej niż 15 minut. Do odliczania czasu służy specjalna klepsydra w saunie. Po wyjściu z sauny wskazany jest chłodny prysznic. I tu uwaga schładzanie powinno odbywać się od stóp powoli w kierunku ku górze. Chłodny natrysk powinien trwać kilka minut, po czym ponownie możemy skorzystać z sauny. Takie naprzemienne ogrzewanie i schładzanie ciała możemy powtarzać kilka razy. Na zakończenie należy wziąć dokładny prysznic, wskazany jest również odpoczynek około 15-20 minut w pozycji leżącej i konieczne uzupełnienie płynów w organizmie. Najkorzystniej udać się do sauny w porze wieczornej, zwłaszcza po całym tygodniu pracy. Działa ona wtedy relaksująco i uspokajająco na nasze ciało i umysł.
Przeciwwskaznia do korzystania z sauny.
Należy pamiętać, że nie wszyscy mogą korzystać z sauny. Osoby dolegliwościami termoregulacyjnymi ustroju, układu krążenia, nadciśnienia tętniczego, ostrymi zapaleniami skóry, grzybica skóra, choroby oczu w tym jaskra, choroby układu nerwowego, ostre choroby płuc, wątroby, nowotwory złośliwe powinny bezwzględnie zrezygnować z sauny.
Pamiętaj! Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, czy możesz bezpiecznie korzystać z sauny skonsultuj się ze swoim lekarzem prowadzącym. A potem ciesz się wizytą w saunie!

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę