Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Bieganie na boso pozwala spalić więcej kalorii!

Bieganie na boso pozwala spalić więcej kalorii!
Chociaż biegania bez butów wydaje się pomysłem kuriozalnym, to w krajach takich jak USA zyskuje sobie coraz więcej entuzjastów, można więc śmiało założyć, że moda ta prędzej czy później zawita i do Polski. Osoby, którym wydaje się to mało realne, proponuję przypomnieć sobie jak to było z Nordic Walking – jeszcze kilkanaście lat temu osoba paradująca po dworze z kilkami od nart uznana zostałaby za wariata, aktualnie widok taki nikogo już nie dziwi. Niewykluczone więc, że z „boso-bieganiem” będzie podobnie.

Nie napisałem jednak tego artykułu po to by dywagować nad potencjalną popularnością biegania bez butów, a by przyjrzeć się korzyściom wynikającym z podjęcia takiej aktywności. Jak pokazały badania przeprowadzone przez naukowców z University of Colorado in Boulder, jogging „na bosaka” powoduje, że spalamy więcej kalorii niż gdybyśmy biegali w butach. Jak duże są to różnice? Około 3 – 4%, niby to niewiele, ale kiedy przeliczymy procenty na kilogramy to okazać się może, że każdy gram spalonego w trakcie wysiłku tłuszczu jest na wagę złota.

Najbardziej intrygująca jest nie tyle jednak wielkość rozbieżności, ale sam fakt jej istnienia. Obuwie stanowi przecież pewne obciążenie dla biegacza. Co prawda buty do biegania nie są specjalnie ciężkie (ok. 150 – 300g), ale jednak ciężaru stopom przecież nie ujmują. Skąd więc te różnice? Wg autorów eksperymentu wynika to najprawdopodobniej z dość przemyślanej konstrukcji nowoczesnych butów do biegania, która poprawia amortyzację „odciążając” nasze mięśnie. Mięsnie mniej obciążone spalają mniej energii. Lepsza amortyzacja pozwala dodatkowo uzyskać lepsze wybicie i w praktyce może powodować, że nasze kroki będą miały trochę większy zasięg.

Wnioski: bieganie bez butów jakkolwiek absurdalnym pomysłem by się dziś nie wydawało w praktyce pozwala spalić więcej kalorii niż bieganie w dobrym obuwiu sportowym. Z drugiej strony jednak, osoby, które biegają nie po to by „spalić” a po to by dobiec jak najprędzej do mety powinni zdawać sobie sprawę, że dobrze dobrane buty pozwalają „oszczędzić” energię i poprawić nie tylko komfort biegu, ale i końcowy wynik. 

Mamy aplikację!

Hej! Z przyjemnością zapraszamy Cię do pobrania naszej nowej aplikacji, która pomoże Ci osiągnąć wymarzoną sylwetkę. Przygotowaliśmy ją z myślą o Tobie, by ułatwić Ci trzymanie się diety i planu treningowego.

Chcesz dowiedzieć się więcej na temat aplikacji oraz ją pobrać? Zrobisz to poprzez Google Play: