Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Biegi przełajowe, dla kogo?

Biegi przełajowe, dla kogo?
Biegi przełajowe – są przede wszystkim propozycją dla bardziej zaawansowanych i lepiej wytrenowanych osób lubiących ciekawą formę wypoczynku. Bieganie w terenie jest urozmaicone, dlatego nie nudzi się tak szybko jak tradycyjne formy (szczególnie bieganie wokół stadionu). Niegdyś biegi przełajowe były najeżona trudnościami – zwalone pnie, strumienie, podmokłe tereny, bagna i wiele innych atrakcji spotykanych na terenach lesistych.

 Bieg z przeszkodami wywodzi się właśnie z przełajów. Co ciekawe, wojskowe biegi na orientację (z wykorzystaniem mapy i busoli, warianty obejmują także bieg na azymut – gdzie posługujemy się tylko kompasem oraz zliczaniem długości biegu np. parokrokami) oraz słynny bieg katorżnika są pokrewnymi do przełaju dyscyplinami.

Nie bez powodu w biegu katorżnika żołnierze służby czynnej płacą o wiele niższe wpisowe. Wytrenowany biegacz, orientujący się w terenie – to o wiele lepszy żołnierz. Dodatkowo tolerancja długotrwałego wysiłku, a najlepiej z obciążeniem (w postaci plecaka, broni) podwyższa tylko wartość takiej osoby. W wielu formach selekcji w formacjach na całym świecie orientacja w terenie, szybkość podejmowania decyzji i żelazna kondycja decydują o jej zaliczeniu bądź nie. Przełaj jest do tego świetnym przygotowaniem.

Z oczywistych względów – przed rozpoczęciem biegania przełajowego należy wykształcić odpowiednią kondycję (wydolność) biegając w bardziej konwencjonalnych warunkach (bieganie w terenie stawia o wiele wyższe wymagania kondycyjne – różnice wysokości, przeszkody terenowe itd.). Po uzyskaniu odpowiedniego stopnia wytrenowania można zacząć eksperymenty z przełajem. Biegi przełajowe jako konkurencja są niejednolite – zdarza się, że są rozgrywane na dystansie 1-2 km (młodzież szkolna), 6-8 km lub większym.

Przełaj stawia wyższe wymagania pod względem bezpieczeństwa – odniesienie kontuzji w środku lasu może wystawiać nas na duże ryzyko (wzrasta ono jeszcze w terenie bagnistym, podmokłym, w górach...) Zawsze, przy długotrwałym wysiłku warto zaopatrzyć się w szybko przyswajalne węglowodany (najtańsza forma to popularne, dostępne w sklepach z suplementami carbo) oraz odpowiednie zapasy wody (im wyższa temperatura otoczenia – tym więcej wody należy zapewnić na każdą godzinę wysiłku). Najlepiej też zabezpieczyć się posiadaniem telefonu komórkowego (najlepiej z odbiornikiem GPS oraz odpowiednim źródłem energii), dla nieznanego terenu także tradycyjną mapą i kompasem (sprzęt ten będzie bezużyteczny – jeśli nie posiadamy sporej wiedzy na temat orientowania mapy, posługiwania się kompasem, odbiornikami GPS itd.) Praktycznym uzupełnieniem będzie preparat przeciwko komarom, w miarę możliwości zabieramy termo-aktywne ubrania z długim rękawem i długie spodnie (na wypadek zmiany pogody lub konieczności ogrzania się).

W przypadku treningu w warunkach jesienno-zimowych – należy zadbać o odpowiednie ubranie warstwowe (najlepiej termo-aktywne). Przy ujemnych temperaturach dbamy o dodatkowe osłonięcie głowy, uszu. Jeśli zaprzestajemy wysiłku – należy cieplej się ubrać, schować w miarę możliwości w miejscu osłoniętym od wiatru. Kontuzje najczęściej odnoszone są w miarę wzrostu zmęczenia – pod koniec treningu musimy najbardziej uważać.

Jak widać bieganie przełajowe stawia o wiele wyższe wymagania niż tradycyjne formy sportów biegowych. Osoby bardziej ambitne i doświadczeni biegacze z pewnością docenią uroki tego sportu. Ze względu na wyższe ryzyko warto zapewnić sobie odpowiedni sprzęt (opisany w artykule) i dodatkowo towarzystwo. Im większa liczba osób – tym wyższe bezpieczeństwo.

W artykule mówimy o: Zdrowie