WOW! PROMOCJA BLACK FRIDAY -50%! -50% na wszystkie plany dieta i trening z kodem "BLACKFRIDAY" Skorzystaj z promocji

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Czy chłodzenie przed triatlonem coś daje? Badania naukowe

Czy chłodzenie przed triatlonem coś daje? Badania naukowe
Naukowcy sprawdzali, czy obniżenie temperatury ciała przed symulowanym, częściowym triatlonem (duatlon: 15 minut w wodzie, 45 minut na rowerze) wpłynie na tolerancję wysiłku przy temperaturze 26,6 stopni C i przy 60% wilgotności względnej. 6 wytrenowanych triatlonistów (28 ± 2 lata, 8,2 ± 1,7% tkanki tłuszczowej) ukończyło 2 losowe próby w odstępie 1 tygodnia.

Wstępne chłodzenie (PC) polegało na obniżeniu temperatury ciała o 0,5°C w wodzie przed pływaniem. Próba kontrolna (CON) była identyczna, z tym, że nie przeprowadzono wstępnego chłodzenia. Podczas wszystkich testów temperatura wody i otoczenia były utrzymywane odpowiednio na poziomie 25,6°C i 26,6°C przy 60% wilgotności względnej.

Wyniki:

  • nie stwierdzono różnic w tętnie, pochłanianiu tlenu, oceną postrzeganego wysiłku (RPE), odczuciach cieplnych (TS) lub ilości wydzielanego potu pomiędzy próbami,
  • saldo wymiany ciepła w trakcie pływania było ujemne zarówno po schładzaniu (-92 ± 6 W x m2), jak i w grupie kontrolnej (-66 ± 9 W x m2),
  • większa akumulację ciepła w trakcie jazdy na rowerze odnotowano w grupie schładzania (109 ± 6 W x m2), niż w grupie kontrolnej (79  ± 4 W x m2).
  • Dla wzrostu temperatury ciała o 1°C konieczne jest zakumulowanie 245-300 kJ ciepła (Clark J. A. i in. 1980; Smolander 1987). Odpowiada to strumieniowi ciepła o stałym (w ciągu 1 godziny) natężeniu około 45 W x m2.

Wniosek

Schładzanie przed treningiem pływackim nie daje zysków, a wręcz jest szkodliwe. Najpierw zawodnicy tracili więcej energii w wodzie, w porównaniu do próby kontrolnej. Później akumulowali o wiele więcej ciepła, co mogłoby mieć znaczenie przy długotrwałym wysiłku. 

Źródła: Bolster DR1, Trappe SW, Short KR, Scheffield-Moore M, Parcell AC, Schulze KM, Costill DL. “Effects of precooling on thermoregulation during subsequent exercise”. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10063814, Krzysztof Błażejczyk “Wymiana ciepła pomiędzy człowiekiem a otoczeniem w różnych warunkach środowiska geograficznego” http://rcin.org.pl/Content/694/Wa51_5228_r1993-nr159_Prace-Geogr.pdf

W artykule mówimy o: Poprawa kondycji Trening