Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Jakie korzyści daje bieganie w terenie?

Jakie korzyści daje bieganie w terenie?
Jeśli masz dość biegania po tych samych trasach, po ulicach miasta w pobliżu miejsca swojego zamieszkania, a na samą myśl o bieżni wolisz zostać w domu, to bieganie w terenie może być dla Ciebie świetnym przełamaniem nudy. Taki trening to większe wyzwanie i przede wszystkim mniej niezdrowego powietrza w płucach.

Jaka jest różnica między bieganiem w terenie a bieganiem po mieście?

Przede wszystkim taka, że bieg po szlakach jest nieco mniej przewidywalny. Nigdy nie wiesz, czy trafisz na górkę, zabłocony odcinek, czy nierówności z powodu wystających korzeni drzew. W mieście masz ciągle chodnik, chodnik i jeszcze raz chodnik. Czasami znajdzie się inna droga w pobliżu jakiegoś parku, ale zwykle też jest płaska i utwardzona. Do tego, co chwilę zatrzymuje Cię sygnalizacja świetlna, która może irytować, bo wymusza przerwy. W terenach wiejskich i lasach masz dostęp do mniej zanieczyszczonego powietrza.

Jakie są korzyści wynikające z biegania w terenie i co jeszcze warto wiedzieć?

Zarówno bieganie w terenie, jak i uliczne poprawia wydolność układu sercowo-naczyniowego, zwiększa wytrzymałość mięśni i poprawia zdrowie psychiczne. W zasadzie nie zaobserwowano szczególnych różnic. Nie da się jednak ukryć, że bieganie w terenie przynosi o wiele więcej korzyści zdrowotnych. Przyjrzyjmy się im.

Poprawa siły mięśni i stabilizacji ciała

Jedną z najlepszych korzyści, jakie daje bieganie w terenie, to zaangażowanie mięśni stabilizujących. Biorąc pod uwagę zróżnicowany teren, biegacze mogą zauważyć poprawę siły kończyn dolnych. Wzmacniają się nie tylko duże grupy mięśniowe, ale także mniejsze mięśnie stabilizujące. Korzystają na tym nasze stawy. Nie jest to jednak optymalny wybór dla osób uczących się biegać i tych z większą nadwagą.

Jeśli biegasz już od jakiegoś czasu i lubisz dłuższe trasy, to pewnie już wiesz, że bieganie w terenie odbywa się na bardziej miękkiej powierzchni, a to z kolei zmniejsza ryzyko kontuzji.

Jednak zagrożeniem jest potknięcie się o korzeń czy wystający kamień, dlatego należy zachować uważność. Nie można zatem zapomnieć o zdrowym odżywianiu i nawadnianiu organizmu, żeby nie zaburzyć m.in. koncentracji.

Bieganie może poprawić Twoje wyniki

Bieganie w terenie jest nieprzewidywalne — raz trafisz na górkę, drogę rozjechaną przez traktor, a innym razem będzie to wysypana kamieniami ścieżka. Teoretycznie mogą one spowolnić nasz bieg, ale walcząc z przeszkodami i swoim tempem możemy poprawić swoją wydolność. Kiedy wrócisz na płaski teren, odkryjesz, że masz dużo lepsze tempo. To właśnie w terenie najlepiej pracuje się nad wydolnością swojego ciała.

Wpływ na stawy

Bieganie po chodniku jest bardziej obciążające dla stawów niż leśna ścieżka. Na twardej nawierzchni zmniejsza się amortyzacja i nasze stawy są przeciążone. Co prawda w terenie można się potknąć lub postawić stopę w jakimś wgłębieniu i skręcić kostkę, jednak są to sytuacje najczęściej wynikające z nieuwagi. Warto też odpowiednio dobrać obuwie do warunków terenowych.

Poprawia nastrój i pozwala się „zresetować”

Każda aktywność fizyczna poprawia nastrój, ale bieg w terenie jest wyjątkowo oczyszczający z wszelkich negatywnych myśli. Świeże powietrze orzeźwia umysł i potrafi dać jaśniejsze spojrzenie nawet na największy problem. Bieganie po mieście też może być przyjemne, ale dość ciężko o miejsca, w których nie ma zgiełku samochodów, autobusów i ludzi. Idąc do lasu, zwiększa się szansa na ciszę przełamywaną jedynie dźwiękami natury.

Jak się przygotować do biegania w terenie?

Zainwestuj w buty do biegania w terenie

Buty biegacza to najważniejsza część ubioru. Najlepiej udać się do specjalistycznego sklepu, który pomoże nam dobrać odpowiedni model. Pod uwagę brany jest nie tylko teren, po którym biegasz, ale także to, w jaki sposób stawiasz stopy.

Miej przy sobie wodę lub drobną przekąskę

Jeżeli biegasz krótkie dystanse, to prawdopodobnie nie będzie Ci to potrzebne. Jeżeli z kolei szykujesz się na dłuższe wybieganie i to na dodatek w teren, który nie jest Ci dobrze znany, lepiej mieć przy sobie odrobinę wody i np. żel energetyczny lub mały batonik. W sklepach znajdziesz specjalne pasy z uchwytami na małe (100 ml) buteleczki. Nie zapomnij też o odpowiednim nawadnianiu się przez cały dzień i przed treningiem, a także zdrowym odżywianiu, dzięki któremu będziesz mieć paliwo do wykorzystania podczas biegu.

Może Ci się przydać telefon

Niektórzy lubią po prostu pobiec do lasu, przed siebie - tam, gdzie oczy poniosą. Jeżeli nie masz dobrej orientacji w terenie, telefon może być pomocny w razie zagubienia się, szczególnie jeśli preferujesz miejsca opuszczone przez ludzi.

Podsumowanie

Biegi w terenie to doskonała okazja, żeby wyjść na zewnątrz i pobyć trochę na łonie natury. Wiążą się one z licznymi korzyściami dla zdrowia fizycznego oraz psychicznego. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz, czy jesteś zaawansowanym zawodnikiem, warto wybrać się Poza miasto i czerpać z biegania wśród pól i lasów jak najwięcej.

W artykule mówimy o: Trening