Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Warzywa dobre na pryszcze

Warzywa dobre na pryszcze
Zaskórniki, krostki i grudki popularnie nazywane pryszczami to zmora przede wszystkim osób przed 30. rokiem życia. Pojawiają się na twarzy, placach, ramionach czy klatce piersiowej i wyraźnie psują ich estetykę. Walka z pryszczami w praktyce często sprowadza się do stosowania specjalnie zaprojektowanych kosmetyków, tymczasem warto wiedzieć, że istotne znaczenie w tej kwestii może mieć odpowiednia dieta.

Badania naukowe pozwoliły odkryć pewne zależności pomiędzy sposobem odżywiania a nasileniem występowania zmian skórnych takich jak krostki i zaskórniki. Okazało się, że częściej występują one u osób, które jedzą niewiele warzyw, a za to lubią objadać wysokoprzetwrozoną żywnością, a szczególnie chipsami i słodyczami. Kwestię wpływu wysokoglikemicznej, przetworzonej technologicznie żywności na cerę omówiłem już w jednym z poprzednich artykułów, tym razem chciałbym jednak skupić się na ochronnym wpływie warzyw. Wiadomo powszechnie, że warzywa „są zdrowe”, zawierają witaminy i składniki mineralne, jednak co sprawia, iż korzystnie wpływająca cerę?

Niektóre substancje zawarte w warzywach zaliczane do polifenoli wykazywać oddziałują na aktywność hormonów zaangażowanych w powstawanie wyprysków skórnych. Zwłaszcza związki zawarte w brokułach i innych warzywach krzyżowych, mogą wpływać regulująco na poziom i aktywność niektórych androgenów. Dodatkowo związki fenolowe zawarte w warzywach posiadają właściwości przeciwzapalne. Fakt ten może mieć istotny wpływ na wygląd cery, ponieważ pryszczom towarzyszy zazwyczaj stan zapalny.

Polifenole obecne w warzywach znoszą także niekorzystny wpływ spożycia pokarmów, które cerze nie służą. Z występowaniem zmian skórnych powiązane jest spożycie wysokoglikemicznej żywności, która poprzez negatywny wpływ na poziom glukozy we krwi może oddziaływać na aktywność hormonów i czynników wzrostowych zaangażowanych w powstawanie pryszczy. Błonnik zmniejsza poposiłkową glikemię, a polifenole usprawniają gospodarkę insulinową przyczyniając się do normalizacji poziomu glukozy we krwi.

Składniki zawarte w warzywach korzystnie wpływają także na równowagę kwasowo-zasadową, która może być zachwiana przez zbyt wysokie spożycie białka czy produktów zbożowych (m.in. dlatego pryszcze pojawiają się często u osób stosujących diety z wysokim udziałem protein). Zaburzenia równowagi kwasowo-zasadowej sprzyjają nasileniu procesów zapalnych oraz upośledzają pracę niektórych enzymów regulujących funkcje naskórka, co w efekcie tworzy idealne warunki do powstawania zmian skórnych takich jak pryszcze.

Reasumując, dieta bogata w warzywa sprzyja nie tylko ogólnie pojętemu zdrowiu, ale także estetyce wpływając korzystnie na cerę. Zazwyczaj już kilkanaście dni po zwiększeniu udziału warzyw w diecie można zauważyć zmniejszenie ilości krostek i zaskórników. Zwłaszcza osoby, które do tej pory zupełnie stroniły od warzyw mogą zanotować wyraźną różnicę.