Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Antydepresyjna moc kurkumy

Antydepresyjna moc kurkumy
Na zaburzenia depresyjne cierpi coraz więcej ludzi na całym świecie. Stres, napięcie, brak snu, kiepski sposób odżywiania i niehigieniczny tryb życia zwiększają ryzyko występowania zaburzeń nastroju, stanów depresyjnych i depresji, co w sposób negatywny odbija się na relacjach społecznych i znacznie pogarsza jakość życia. Okazuje się, iż zmiana nawyków żywieniowych i regularna aktywność fizyczna mogą znacznie złagodzić skutki tej choroby. Jak się okazuje, niezwykle pomocne może także okazać się włączenie kurkumy do codziennego menu.

Kurkuma i jej zastosowanie

Kurkuma, oprócz niewątpliwych walorów kulinarnych, cieszy się sporym zainteresowaniem naukowców. I tak, zgodnie z wybranymi wynikami specjalistycznych opracowań i analiz, kurkuma stanowi obiecujący środek do zwalczania i łagodzenia objawów wielu dolegliwości, takich jak: cukrzyca, wybrane nowotwory, choroby serca, trądzik. Wykorzystywana jest także do wygaszania stanu zapalnego organizmu, uważa się, iż jest nieocenionym sprzymierzeńcem osób zmagających się z nadmiarem tkanki tłuszczowej. Istnieje zatem kilka dobrych powodów, dla których warto na stałe uwzględnić kurkumę w jadłospisie – np. w miejsce gotowych mieszanek przyprawowych, będących źródłem przede wszystkim soli i cukru.

Kurkuma a depresja

Wyniki badani opublikowanego w czasopiśmie Phytotherapy Research wskazują na potencjalny wpływ kurkumy, a konkretnie kurkuminy zawartej w kurkumie,  na poprawę nastroju. Warto podkreślić, iż była to próba kliniczna z randomizacją. Za antydepresyjny wpływ tej przyprawy odpowiadają prawdopodobnie jej silne właściwości przeciwutleniające i przeciwzapalne. Inne proponowane wyjaśnienia to: zdolność do hamowania monoaminooksydazy (enzymy, którego podwyższony poziom występuje właśnie u chorych na depresję);  podnoszenie poziomu serotoniny i dopaminy w mózgu, co wiąże się z poprawą samopoczucia i nastroju. Niewątpliwie na uwagę zasługuje także brak poważnych skutków ubocznych związanych ze stosowaniem tej przyprawy – w odróżnieniu od wielu leków przeciwdepresyjnych. Istotnym problemem natomiast może być ograniczona biodostępność kurkumy – jak wiadomo, z przewodu pokarmowego przyswaja się ona w sposób mocno ograniczony.

Jak poprawić biodostępność kurkumy?

Okazuje się jednak, iż biodostępność kurkumy można poprawić – również w warunkach domowych. Pozytywnie wpływa na nią bioperyna – dlatego kurkumę warto stosować z czarnym pieprzem. Uważa się, iż jest to jeden z lepszych sposobów na zwiększenie adsorpcji kurkumy z przewodu pokarmowego. Do innych należą: uwzględnienie dodatku tłuszczu (np. kokosowego, oleju lnianego, oliwy z oliwek); dodatek kwercetyny lub sylimaryny. Przypuszcza się, iż prostym sposobem na poprawę biodostępności jest także spożywanie kurkumy na ciepło –  np. z mlekiem (tzw. złote mleko).

Podsumowanie

Kurkuma to niewątpliwie przyprawa zasługująca na szczególną uwagę – z racji posiadanych właściwości prozdrowotnych, do których należy doliczyć pozytywny wpływ na samopoczucie i właściwości antydepresyjne. Stosując kurkumę w warunkach domowych, warto pamiętać o tym by zwiększyć jej biodostępność.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie