Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Co to znaczy mieć relacje z jedzeniem?

Co to znaczy mieć relacje z jedzeniem?
Tak samo, jak z ludźmi, ze zwierzętami, z przedmiotami, tak samo z jedzeniem można mieć relacje. Lepsze lub gorsze. W dzisiejszym artykule przeczytasz na czym polegają relacje z jedzeniem? Kiedy te relacje są zdrowe? A kiedy ewidentnie coś poszło nie tak i warto interweniować.

Co to znaczy mieć relacje z jedzeniem?

Relacjonować się z jedzeniem to znaczy mieć do niego określone podejście, oparte na określonej formie komunikacji i myślenia. Głód zależy od sygnałów mózgu i rozmiaru talerza, sztućców, porcji, okoliczności. Smak jedzenia zależy od pory dnia, towarzystwa, miejsca.

To, co jemy, jest związane o wiele bardziej z nawykami, niż zdroworozsądkowym myśleniem. Oglądając programy kuchenne jemy więcej. Podobnie, jest gdy nie skupiamy się podczas jedzenia na nim samym, ale wędrujemy myślami gdzie indziej. 

Gdy relacje z jedzeniem pójdą w złą stronę

W przypadku negatywnej relacji z jedzeniem powstaje stan w niektórych przypadkach traktowany, jako jednostka chorobowa. Możemy bowiem mówić o rozwoju bulimii, anoreksji, ortoreksji czy też kompulsywnego jedzenia.

Ten stan charakteryzuje się zniekształconym pojmowaniem obrazu swego ciała i próbami wpływania na niego za pomocą zmian w odżywianiu, czy też możliwości trzymania kontroli nad tym, co jemy i ile ważymy.

Jedzenie coraz rzadziej, szczególnie w krajach rozwiniętych, służy do dostarczania potrzebnych do przeżycia składników ciału. Zaczyna coraz częściej odgrywać role, którym organizm nie jest w stanie sprostać, co prowadzi do jego dysfunkcjonalnego zastosowania:

  • jedzenie, które jest traktowane, jako środek do zmiany stanu emocjonalnego na pożądany (pocieszanie się czekoladą),
  • jedzenie, które pełni charakter socjalizatora, czyli pomaga w budowaniu relacji,
  • jedzenie, jako ucieczka od niechcianej rzeczywistości najczęściej prowadzi do tzw. podjadania,
  • jedzenie, które traktowane jest, jako nagroda.
  • jedzenie tylko określonych produktów/określonej ilości – dzięki czemu mamy poczucie kontroli nad własnym życiem 

Jak jeść normalnie?

Po latach diet, liczenia kalorii, wielu restrykcjach, wiele osób znajduje się w sytuacji, w której nie wie, co to znaczy jeść normalnie. Co to znaczy nie analizować każdego składnika, co to znaczy na luzie i spontanicznie wyskoczyć ze znajomymi i zjeść coś razem.

Uczucie głodu i sytości są na tyle zaburzone, że ciężko w takiej sytuacji jest jeść intuicyjnie. Więc nieustannie analizujesz i myślisz o tym, co i kiedy jeść, by nie przytyć.

Jeśli chcesz zacząć jeść normalnie i poprawić swoje relacje z jedzeniem wprowadź poniższe wskazówki w życie:

  • nie jedz nieustannie tego samego,
  • łam schematy, które do tej pory przestrzegałeś (np. ilość posiłków w ciągu dnia),
  • pozwalaj sobie na małe odstępstwa (nie planuj wielkiego objadania się, jeśli jednak jest gorąco i masz ochotę na loda, po prostu go zjedz),
  • przestań dzielić produkty na czyste i nieczyste/ dobre i niedobre,
  • nie waż się codziennie,
  • nie wmawiaj sobie niepotwierdzonych nietolerancji, alergii i chorób.
  • naucz się cieszyć jedzeniem i jego smakiem
  • nie traktuj jedzenia wyłącznie jako narzędzia kształtujące Twoje ciało