Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Koniecznie jedz cytrusy!

Koniecznie jedz cytrusy!
Zimą dostępność sezonowych owoców w naszej szerokości geograficznej jest znacznie ograniczona. Dziwnym zbiegiem okoliczności o tej porze roku sklepy zasypywane są mandarynkami, grejpfrutami i pomarańczami. Choć w Polsce owoce te najczęściej spożywane są w postaci dodatku cytryny do herbaty, to warto pomyśleć o włączeniu również pozostałych cytrusów do diety. Dlaczego? Oto kilka powodów dla których warto to zrobić!

Pomocne w redukowaniu tkanki tłuszczowej

 

Odchudzająca moc grejpfrutów jest powszechnie znana, a także potwierdzona przez liczne wyniki eksperymentów naukowych. Naringenina, która występuje także w innych owocach cytrusowych, zmniejsza natężenie lipogenezy (syntezy tkanki tłuszczowej), a także nasila  wrażliwość tkanek na działanie insuliny. Włączenie owoców cytrusowych do diety ułatwia pozbywanie się tkanki tłuszczowej, a z drugiej strony zmniejsza ryzyko rozwoju zespołu metabolicznego oraz insulinooporności. Cytrusy są także doskonałą alternatywą dla słodyczy, a ponieważ stanowią źródło błonnika, zaspokajają apetyt na dość długo.

Korzystnie wpływają na układ krwionośny

Badania naukowe potwierdzają, iż zawarta w owocach cytrusowych hesperedyna–związek należący do grupy flawanonów, posiada korzystny wpływ na funkcjonowanie śródbłonka naczyń krwionośnych. Zwiększa syntezę tlenku azotu (NO), a także istotnie zmniejsza stężenie krążących  markerów zapalenia. Co ciekawe istnieją badania, potwierdzające, że zawarte w cytrusach flawonoidy przyczyniają się do obniżenia poziomu cholesterolu całkowitego , triglicerydów oraz frakcji LDL.  Włączając owoce cytrusowe do diety, można wspomóc funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego.

Źródło antyoksydantów

W owocach cytrusowych znajduje się bogactwo związków o charakterze przeciwutleniającym. Są to nie tylko flawonoidy takie jak naryngenina czy hesperedyna, ale także karotenoidy (w tym obecny w różowych grejpfrutach likopen), a także beta krypo-ksantyna obecna w pomarańczach i mandarynkach. Działanie antyoksydacyjne posiada także witamina C, której w cytrusach znajduje się stosunkowo sporo. Uważa się, że dostarczanie  wraz z dietą naturalnych przeciwutleniaczy jest korzystne w kontekście niwelowania negatywnej aktywności wolnych rodników, a tym samym zapobiegania wielu chorób oraz procesów patologicznych związanych ze starzeniem się organizmu.

Kiedy należy zachować ostrożność w przypadku cytrusów?

Ostrożność należy zachować w przypadku przyjmowania leków – zawarte w cytrusach związki należące do flawonoidów wpływają na metabolizm wielu lekarstw, zwiększając ich stężenie we krwi i potęgując działanie terapeutyczne i nasilając powstawanie negatywnych skutków ubocznych. Cytrusów nie powinny spożywać osoby, u których wywołują objawy alergiczne, przeciwwskazaniem jest także choroba wrzodowa żołądka.

Podsumowanie

Cytrusy to pożądany element zdrowego jadłospisu, zwłaszcza zimą gdy dostęp do owoców jest ograniczony. Stanowią one źródło cennych składników o charakterze przeciwutleniającym, sprzyjają redukowaniu tkanki tłuszczowej, a także korzystnie wpływają na funkcjonowanie układu krwionośnego. Spożycie owoców cytrusowych powinno się zmniejszyć w przypadku spożywania leków. 

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda Odchudzanie