Indywidualny plan

Dietetyczny

Indywidualny plan

Treningowy

Indywidualny plan

Dieta + Trening

Opieka dietetyka i trenera Już od

Plan dieta + trening 29,99 zł/mies.

Opieka dietetyka Już od

Plan dietetyczny 26,66 zł/mies.

Opieka trenera Już od

Plan treningowy 23,33 zł/mies.

Plany dieta i trening
{{$parent.show_arts ? 'Artykuły' : 'Baza wiedzy'}}
Sklep

Korzyści płynące z opalania się i przebywania na słońcu!

Korzyści płynące z opalania się i przebywania na słońcu!
Słońce napędza do życia naszą planetę. Rośliny potrzebują światła słonecznego do prawidłowego wzrostu i rozwoju, co w istotny sposób odzwierciedla się w naszym funkcjonowaniu i zdrowiu. A jak to jest z ludźmi? Czy promienie słoneczne nam sprzyjają czy raczej szkodzą?

Od wielu lat naukowcy badają wpływ promieni słonecznych na ludzi. Nasze geny i typ skóry wpływają na metabolizm światła słonecznego. Na przykład osoby o jasnej karnacji, które łatwo ulegają poparzeniom słonecznym, są bardziej narażone na raka skóry, ale to wcale nie znaczy, że słońce w umiarkowanej ilości jest dla nich szkodliwe.

Wielu naukowców twierdzi, że korzyści zdrowotne wynikające z umiarkowanej ekspozycji na słońce mogą w rzeczywistości przeważyć ryzyko. 

Poznaj korzyści płynące z opalania się i przebywania na słońcu:

Silniejsze kości

Wszyscy wiemy, że witamina D stymuluje wchłanianie wapnia i fosforu wzmacniającego kości. W przeciwieństwie do innych niezbędnych witamin, które pozyskujemy z pożywienia, witamina D może być syntetyzowana w skórze tylko poprzez reakcję fotosyntetyczną wywołaną ekspozycją na promieniowanie UVB.

Bez wystarczającej ilości witaminy D, kości nie będą w stanie formować się prawidłowo. U dzieci powoduje to krzywicę, chorobę charakteryzującą się opóźnieniem wzrostu i różnymi deformacjami szkieletu, w tym charakterystycznymi wygiętymi nogami.

Nowe badania wskazują również, że istnieje bezpośrednia korelacja między gęstością kości a witaminą D3. Witamina D3 jest rozpuszczalną w tłuszczach witaminą powstającą podczas procesu produkcji witaminy D, podczas kontaktu skóry z promieniami słonecznymi. Kiedy mamy wyższy poziom witaminy D3 we krwi istnieje mniejsze ryzyko złamań.  

Poprawia funkcjonowanie mózgu

Oprócz promowania zdrowia kości i regulowania niezbędnego poziomu wapnia, naukowcy powiązali witaminę D z szeregiem funkcji w całym ciele, w tym z funkcjonowaniem mózgu. W jednym badaniu, przeprowadzonym przez neurobiologa Davida Llewellyna z University of Cambridge, oceniono poziom witaminy D u ponad 1700 mężczyzn i kobiet z Anglii w wieku 65 lat lub starszych i stwierdzono, że funkcje poznawcze zmniejszają, gdy obniża się niższy poziom witaminy D. Inne badania wykazały, że światło słoneczne może pomóc pobudzić wzrost komórek nerwowych w hipokampie, który jest częścią mózgu odpowiedzialną za tworzenie, organizowanie i przechowywanie wspomnień, co pozytywnie wpływa na osoby cierpiące na Alzheimera i demencję.

Pozytywny wpływ na nasze samopoczucie

Niedobór światła słonecznego i niedobór witaminy D może powodować sezonowe zaburzenie afektywne i depresję. Na brak kontaktu ze słońcem jesteśmy narażeni podczas miesięcy zimowych, ale także pracując w biurach i prawie w ogóle nie wychodzą na słońce. W kontakcie z promieniami słonecznymi mózg wytwarza więcej serotoniny, substancji poprawiającej nastrój. Umiarkowane nasłonecznienie zwiększa poziom naturalnych czynników przeciwdepresyjnych w mózgu, co pozytywnie wpływa na nasze samopoczucie oraz pozwala złagodzić depresję.

Poprawia jakość snu

Światło jest potężnym przewodnikiem dla twojego ciała. Kiedy wystawiamy ciało na słońce, nasz organizm zwiększa produkcję serotoniny – neuroprzekaźnika, który reguluje nasz nastrój i sen. Serotonina jest także prekursorem melatoniny, która jest potrzebna do głębokiego, regenerującego snu. Przebywanie na słońcu zwiększa produkcję serotoniny, która pod koniec dnia jest przekształcana w melatoninę i pozwala nam osiągnąć głęboki, relaksujący sen i obudzić się zregenerowanym i pełnym energii.

Niższa zachorowalność na raka

Podczas gdy rak skóry jest związany ze zbyt dużą ekspozycją na promieniowanie UV, inne nowotwory mogą wynikać ze zbyt małego kontaktu z promieniowaniem słonecznym. Niedobór witaminy D zwiększa ryzyko wielu nowotworów, zwłaszcza raka piersi, jajników, prostaty i jelita grubego. Jedzenie pełnowartościowych posiłków i przebywanie na słońcu może doprowadzić do remisji raka piersi. Badanie wykonane przez Drs. Frank i Cedric Garland z University of California pozwoliło zaobserwować, że częstość występowania raka jelita grubego była prawie trzy razy wyższa w Nowym Jorku, niż w Nowym Meksyku. Kolejne badania wykazały, że suplementacja witaminy D powoduje istotny spadek ryzyka zachorowania na jakąkolwiek formę raka. Potwierdza to korzyści wynikające z ekspozycji na słońce i zmniejszenie ryzyka zachorowania na nowotwory.

Coraz więcej badań potwierdza korzyści zdrowotne płynące z promieniowania słonecznego, które przeważają jego niekorzystne skutki, zaznaczając że ryzyko pochodzące z promieniowania UVB można zminimalizować poprzez odpowiednie jego dawkowanie. Powinniśmy prawidłowo dostosować czas przebywania na słońcu w zależności od tego, na jakiej szerokości geograficznej jesteśmy i typu naszej skóry. Unikanie poparzeń słonecznych, także zwiększenie ilości przeciwutleniaczy w diecie, okazały się obiecujące w badaniach laboratoryjnych w zakresie ochrony przed rakiem skóry indukowanym przez promienie słoneczne.

Należy pamiętać, że witamina D odgrywa ważną rolę w utrzymaniu sprawności fizycznej i zdrowia naszych kości. Niedobory tej witaminy przejawiają się zmęczeniem, spadkiem odporności i problemami z układem kostnym. Kiedy nie możemy cieszyć się słoneczną pogodą, warto sięgnąć po witaminę D i D3. Suplementy diety są bezpiecznym i skutecznym sposobem na dostarczenie odpowiedniej dawki potrzebnych nam witamin, tak aby lepiej funkcjonować, nawet kiedy za oknem pada deszcz lub za dużo czasu spędzamy w pracy.

W artykule mówimy o: Zdrowie Wellbeing