Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Nawyki, które mogą prowadzić do rozwoju depresji

Nawyki, które mogą prowadzić do rozwoju depresji
Depresja jest chorobą kojarzącą się ze smutkiem. Wyniszcza organizm – odbiera energię do działania, powoduje problemy z koncentracją i pamięcią, sprawia, że człowiek traci wolę życia, zatracając się w samotności i wewnętrznej rozpaczy. Przyczyny rozwoju tej choroby mogą być naprawdę zróżnicowane, obejmują wiele aspektów – zarówno środowiskowych jak i wewnętrznych, związanych z naturalnymi predyspozycjami i skłonnościami danej jednostki. Warto jednak wiedzieć, iż niektóre zachowania, utrwalane w formie codziennych nawyków mogą zwiększać ryzyko depresji.

Brak aktywności fizycznej

Zniżka samopoczucia nie motywuje do podejmowania aktywności fizycznej. Ciężki dzień i kumulacja przykrych doświadczeń skłaniają raczej do „zaszycia” się w domu i zajadania smutków. To poważny błąd, który prowadzi do pogłębienia problemów.  Brak regularnego wysiłku sprawia, że zaczynają pojawiać się dodatkowe kilogramy, co również nie wpływa pozytywnie na poczucie własnej wartości i sprzyja rozwojowi depresji. Tymczasem już umiarkowana aktywność fizyczna wpływa pozytywnie na kondycję psychiczną – umożliwia rozładowanie napięcia, stresów, dodaje pewności siebie i poprawia nastrój.

Nieprzywiązywanie uwagi do jakości diety

Człowiek w kiepskiej kondycji psychicznej rzadko myśli o tym, aby zadbać o jakość spożywanego jedzenia. Zazwyczaj zadowala się natychmiastowymi rozwiązaniami, dostarczając sobie „terapeutycznych” dawek cukrów rafinowanych oraz niezdrowych tłuszczów, doprowadzając do selektywnego niedożywienia. Niedobory niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych (w tym witamin, składników mineralnych czy kwasów tłuszczowych omega 3) a także obecność w jadłospisie sporych ilości cukrów rafinowanych oraz tłuszczów trans to prosty sposób na permanentne pogłębianie objawów depresji.

Niedosypianie

Słaba jakość snu lub zbyt krótki jego czas mogą zwiększać ryzyko występowania depresji. Zasypianie przed telewizorem lub komputerem, spożywanie dużych dawek stymulantów (np. kofeiny) znacznie pogarszają jakość nocnej regeneracji, co z kolei utrudnia walkę ze stresami dnia codziennego, wpływa negatywnie na samopoczucie i może odbierać chęć do podejmowania jakiegokolwiek działania. Warto zadbać o minimum 7-8 godzin nieprzerwanego i głębokiego snu dziennie. Człowiek ustawicznie niewyspany zamienia się w paranoika, co zwiększa poziom stresu i zaburza wewnętrzną homeostazę organizmu, zwiększając ryzyko depresji i innych chorób o podłożu psychologicznym.

Negatywne myślenie

Jeżeli na otaczający Cię świat patrzysz wyłącznie przez pryzmat odrzucenia, straty, czyhających zagrożeń, lęków i ciągłych obaw to znacznie zwiększasz ryzyko rozwoju depresji. Postrzeganie rzeczywistości wyłącznie w czarnych barwach sprawia, iż człowiek czuje się przygnębiony, nieszczęśliwy i traci powoli sens istnienia. Warto o tym pamiętać, kiedy kolejny raz zaczniesz utyskiwać i narzekać na kwestie, na które nie masz wpływu. Zdecydowanie korzystniejszą opcją dla zdrowia psychicznego jest koncentrowanie się na choćby najmniejszych  przyjemnościach czy pozytywnych akcentach dnia.

Izolacja

Zaszywanie się w domowych pieleszach, unikanie przyjaciół i rodziny to nie jest dobry sposób na radzenie sobie z problemami i kiepską kondycją psychiczną. Samotność sprzyja negatywnemu myśleniu a brak słońca i „energii z kosmosu” pogłębia nienajlepsze samopoczucie. Kontakty z innymi ludźmi obniżają poziom stresu, pozytywnie wpływając na aktywność mózgu – warto o tym pamiętać i w ramach profilaktyki zamienić leżenie przed telewizorem na wypad ze znajomymi na miasto.

Podsumowanie

Depresji, podobnie jak i innym chorobom, lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Choroba ta rozwija się powoli, karmiąc się negatywnymi myślami, smutkami i stresem. Warto zatem zadbać o regularną aktywność fizyczną, zdrową dietę i higieniczny tryb życia.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Ladies

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę