Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Odwodnienie – dolegliwość, której nie wolno bagatelizować

Odwodnienie – dolegliwość, której nie wolno bagatelizować
Woda stanowi główny składnik naszego ciała, jest niezbędna w wielu procesach zachodzących w organizmie a jej niedobór w komórkach jest dla organizmu stanem nienormalnym. Odwodnienie można klasyfikacji jako: łagodne, umiarkowane lub ciężkie i jest uzależnione od stopnia utraty/niedoboru płynów w organizmie. Dwie ostatnie ewentualności w znacznym stopniu zagrażają zdrowiu oraz życiu. Jakie są przyczyny odwodnienia i jak zapobiegać niedoborom płynów w organizmie – zapraszamy do lektury.

Objawy odwodnienia:
 

  • Lekki ból głowy

  • Pragnienie, suchość w ustach

  • „Wysuszone” usta

  • Osłabienie

  • Zawroty głowy

  • Sucha skóra

  • Senność, rozkojarzenie, problemy z koncentracją, zmniejszona czujność

  • Skurcze mięśni

  • Biegunka, wymioty

  • Niewielkie ilości moczu (ciemny) lub problemy z jego oddawaniem

  • Sińce pod oczami, „zapadnięte” oczy

W przypadku wystąpienia pierwszych trzech symptomów najprawdopodobniej wystarczy uzupełnić ilość spożywanych płynów, gdyż mamy do czynienia z odwodnieniem stopnia lekkiego. Pozostałe objawy mogą świadczyć o odwodnieniu umiarkowanym lub silnym, a także być oznaką/wynikiem stanów chorobowych i konieczna jest wizyta u lekarza.

Przyczyny odwodnienia:
 

  • Zbyt mała ilość przyjmowanych płynów w stosunku do zapotrzebowania organizmu

  • Nadmierne pocenie się, gorączka

  • Przebywania w wysokich temperaturach, w ekstremalnych warunkach pogodowych oraz wysokościowych

  • Intensywny długotrwały wysiłek fizyczny

  • Spożywanie dużych ilości alkoholu/zatrucie alkoholem, środków stymulujących  (m.in. amfetaminy)

  • Spożywanie zbyt dużej ilości soli lub też ograniczenie jej do zera

  • Wymioty, biegunka

  • Spożywanie środków przeczyszczających

  • Zaburzenia odżywiania

  • Zażywanie niektórych leków (moczopędnych)/choroby (cukrzyca, niewydolność nerek)

  • Ciężkie poparzenia

Jak zapobiegać?
 

  • Konieczne jest spożywanie odpowiedniej ilości płynów oraz pokarmów (np. warzywa, owoce) zawierających wodę

  • Należy mieć zawsze przy sobie butelkę z napojem, najlepiej wodą mineralną

  • W przypadku długotrwałego, intensywnego wysiłku pomocne może być spożywanie napojów izotonicznych, bądź też dodanie do wody elektrolitów (do zakupienia w aptece lub sklepach z suplementami)

  • Unikanie pracy/treningu na zewnątrz podczas trudnych warunków atmosferycznych (bardzo wysoka temperatura, wysoka wilgotność powietrza). Istotne jest także dostosowanie ubioru – powinien być przewiewny, zmniejszający ryzyko przegrzania organizmu

  • Rezygnacja z wysiłku fizycznego w przypadku choroby, zmęczenia, zawrotów głowy

 

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda