Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Sauna jako regeneracja potreningowa?

Sauna jako regeneracja potreningowa?
Dobroczynne działanie sauny znane jest od dawna. Stanowi ona istotny element odnowy biologicznej. Sauna może wywierać pozytywny wpływ na nasze zdrowie, samopoczucie i sprzyjać lepszej regeneracji. Warto jednak pamiętać, że nieprawidłowe korzystanie z sauny przyniesie skutek odwrotny od zamierzonego.

Krótka historia sauny

Sauna nie jest nowym wynalazkiem. Znana i stosowana była już przed dwoma tysiącami lat. Początkowo saunę stosowano głównie do celów higienicznych i leczniczych. Dość szybko jednak odkryto również jej właściwości relaksacyjne.
Zwyczaj brania ciepłych kąpieli zrodził się prawdopodobnie w centralnej Azji, stamtąd przywędrował do Europy.
Pierwsze sauny odkryte na terenach zamieszkanych przez Słowian oraz w północnej części Półwyspu Skandynawskiego przypominały prymitywne ziemianki z paleniskami. Na paleniskach rozgrzewano kamienie, które następnie polewano wodą, tak by wytworzyć parę i spotęgować efekt pocenia się.
Dopiero gdy gorące kąpiele rozpowszechniły się w Grecji i Egipcie, na zamówienie bogaczy zaczęto budować bardziej luksusowe i lepiej wyposażone pomieszczenia.

Zwyczaj gorących kąpieli dotarł do Rzymu około I wieku p.n.e. Tam zaczęto budować słynne po dziś dzień termy. Za panowania cesarza Konstantego w samym Rzymie funkcjonowało blisko tysiąc publicznych łaźni.

Należy oddać Finom to co fińskie – to właśnie ten kraj ma najdłuższe, nieprzerwanie trwające, tradycje związane z sauną, sięgają one już około 2000 lat. Finowie stworzyli saunę suchą – wcześniej wspomniane ludy korzystały z saun parowych.

Dopiero w wieku XI kultura gorących kąpieli została spopularyzowana w zachodniej części Europy: Francji, Anglii, Niemczech. Obejmując stopniowo kolejne kraje kontynentu.

W Polsce pierwsze prymitywne sauny zaczęły powstawać w IX – X wieku. W języku Słowian nazywane były „al. – atba”.
W Polsce łaźnie parowe były niezwykle popularne w okresie Średniowiecza, gdy powstawało wiele takich miejsc. Niestety nie przepadał za nimi król Stefan Batory. W wyniku czego spadło zainteresowania ową rozrywką. Ponowna fala sporego zainteresowania kąpielami w parze wróciła nad Wisłę dopiero w latach 30. XX wieku, za sprawą igrzysk olimpijskich w Monachium w 1936 i Finów, którzy wtedy owe kąpiele na nowo rozsławili.

Sauna dziś

Dziś sauna to pomieszczenie charakteryzujące się przede wszystkim panującą w nim wysoką temperaturą. Towarzyszyć może jej niska lub wysoka wilgotność, w zależności od rodzaju sauny. Wyróżnia się sauny suche, parowe, mokre, saunę na podczerwień.

Sauna sucha nazywana jest również sauną fińską, jest to zazwyczaj drewniane pomieszczenie z piecem. Przeznaczona jest do kąpieli w temp. 90-110°C i wilgotności ok. 10%.

Sauna parowa nazywana jest również łaźnią rzymską. W saunie parowej j temperatura jest niższa 50-65°C,a wilgotność jest bardzo wysoka - powyżej 40%, sięgając niekiedy nawet blisko 100%. Sauna parowa to zazwyczaj pomieszczenie wyłożone kafelkami. Do pieca używa się parownika – generatora pary.

Sauna na podczerwień wyglądem przypomina saunę suchą. Elementem grzewczym są jednak  w tym wypadku promienniki podczerwieni. W przypadku sauny na podczerwień temperatura i wilgotność powietrza odgrywają rolę drugoplanową. Nagrzewanie ciała odbywa się poprzez promieniowanie podczerwone, a parametry takie jak temperatura i wilgotność mogą być zróżnicowane.

Jak działa sauna?

W przypadku sauny suchej, w pomieszczeniu znajduje się piec. w którym są kamienie rozgrzewające się do kilkuset stopni Celsjusza. Pracę pieca kontroluje regulator elektroniczny, którym można programować czas pracy pieca i temperaturę.

Zabieg, jakiemu się poddajemy podczas pobytu w saunie, polega na przegrzaniu ciała w wysokiej temperaturze i jego okresowym ochładzaniu zimną wodą.

W saunie należy przebywać od kilku do kilkunastu minut. Następnie należy się schłodzić i odpocząć. Cykl należy powtórzyć 2-3 razy.

Wysoka temperatura panująca w saunie powoduje obciążenie układu krążenia zbliżone do obciążenia osiąganego w wyniku lekkiej aktywności fizycznej.

Pobudzenie krwiobiegu powoduje lepsze odżywianie i oczyszczania komórek organizmu.

Jakie korzyści dla osoby trenującej przynosi sauna?

Dzięki regularnemu stosowaniu sauny możemy zdecydowanie polepszyć efekty naszego treningu siłowego lub wytrzymałościowego. Związane jest to z pozytywnymi procesami zachodzącymi w naszym organizmie podczas zabiegu.

  • Korzystanie z sauny sprzyja redukcji bólu występującego po treningu poprzez rozgrzanie i rozluźnienie naciągniętych mięśni oraz usprawnienie ruchomości stawowej
  • Sprzyja pobudzeniu układu nerwowego, które przyczynia się do wzrostu siły i szybkości skurczu mięśniowego,
  • Wpływa na przyspieszenie usuwania z mięśni produktów przemiany materii powstających podczas intensywnych wysiłków
  • Wzmacnia układ odpornościowy
  • Sprzyja relaksacji i lepszemu samopoczuciu
  • Zwiększa ukrwienie (dotlenienie) tkanek

Z umiarem i w prawidłowy sposób!

Sauna z pewnością przyczyni się do poprawy procesów regeneracji mięśni, pod warunkiem jednak, że będziemy korzystać z niej prawidłowo. Zbyt częste, zbyt długie lub zbyt intensywne wizyty na saunie mogą przynieść skutek odwrotny od zamierzonego.

Korzystanie z sauny jest polecane, ale aby robić to bezpiecznie i nie narażać własnego zdrowia. Jest kilka zasad, o których powinniśmy pamiętać:

  • nie należy korzystać z sauny po zakończonym treningu
  • nie korzystamy z sauny bezpośrednio przed treningiem
  • należy także pamiętać o odpowiednim nawodnieniu organizmu przed wejściem do sauny, jak i po wyjściu z niej
  • nie powinniśmy korzystać z sauny jednorazowo dłużej niż 15 min., po tym czasie powinniśmy wyjść, spłukać się zimną wodą oraz najlepiej wygodnie usiąść lub położyć się.

Podsumowując, umiejętne korzystanie z sauny wywiera korzystny wpływ na nasze zdrowie i sprzyja regeneracji potreningowej.