Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Sposób odżywiania, a odporność na stres

Sposób odżywiania, a odporność na stres
Powiązanie pomiędzy dietą a zdolnością do radzenia sobie z negatywnymi skutkami stresu psychicznego jest tematem niezwykle intrygującym. Chociaż w materii tej pojawia się ciągle wiele spekulacji, to w sam fakt istnienia pewnej zależności w tej materii chyba nie budzi dziś niczyich wątpliwości. Warto więc poświęcić jej trochę czasu i zastanowić się jak poprzez odpowiednie działania żywieniowe wspomóc odporność psychiczną organizmu.

W jaki sposób stres wpływa na przemianę materii

Stres psychiczny jest czynnikiem, który w sposób istotny wpływa na gospodarkę energetyczną organizmu. Podczas sytuacji stresowej dochodzi kaskady reakcji chemicznych z udziałem hormonów wpływających na metabolizm. Jeśli stres jest krótkotrwały – nic złego się nie dzieje. Zauważalnym skutkiem jest jedynie mobilizacja rezerw energetycznych i przyspieszenie przemiany materii. W sytuacji w której jednak napięcie psychiczne przedłuża się, homeostaza zostaje zachwiana. Pojawiają się zaburzenia w wydzielaniu i aktywności wielu hormonów co skutkuje m.in. zaburzeniem parcelacji energii (nasilonym odkładaniem tłuszczu i zwiększonym katabolizmem mięśniowym).

Odporność na stres, a dieta i stan odżywienia organizmu

Odporność na negatywny skutki stresu ma charakter osobniczy i uzależniona jest od wielu czynników, w tym również – od diety i stanu odżywienia organizmu. Zależność ta ma charakter tak doraźny – jak i długoterminowy. W odniesieniu do skutków chwilowych, można powołać się na przykłady z dnia codziennego - chyba każdy z nas przynajmniej raz w życiu miał okazję doświadczyć odprężającego wpływu rozmaitych słodyczy konsumowanych w sytuacji silnego stresu, czy też zaraz po jego zakończeniu. Efekt ten związany jest z wpływem insuliny, (której poziom drastycznie rośnie po konsumpcji cukrów), na produkcję znoszącej napięcie psychiczne serotoniny. Warto wiedzieć jednak, iż sposób odżywiania może w tej materii wywierać nie tylko efekt  chwilowy, działając relaksująco, ale także długotrwały objawiający się wzrostem odporności na stres.

Dobrze odżywiony organizm zdecydowanie lepiej radzi sobie z negatywnymi skutkami stresu niż organizm osoby z niedoborami pewnych składników odżywczych. Dane źródłowe wskazują, iż selektywne niedożywienie jest czynnikiem obniżającym odporność psychiczną i predysponującym do wystąpienia stanów depresyjnych. Szczególnie niebezpieczne w tej materii są niedobory składników takich jak:

  • kwasy omega 3, (głównie EPA i DHA występujące w rybach, owocach morza, algach i tranie),
  • witamina D, (jej niedobory dotykają nawet 90% naszej populacji, a jej głównymi źródłami są ryby morskie, tłuszcze pochodzenia zwierzęcego, jaja),
  • magnez, (obecny w pełnoziarnistych produktach zbożowych, orzechach i nasionach, kakao, wodach mineralnych, zielonych warzywach),
  • witaminy z grupy B, zwłaszcza witamina B6, (obecna m.in. w bananach, mięsie, owocach i warzywach),
  • węglowodany, (bardzo niskie ich spożycie może zwiększać poziomy kortyzolu – hormonu stresu),

Wszystkie wyżej wspomniane związki muszą znaleźć się w diecie, by organizm lepiej radził sobie ze stresem. Jednocześnie warto ograniczyć spożycie produktów zasobnych w izomery trans nienasyconych kwasów tłuszczowych, gdyż związki te negatywnie wpływają na kondycję psychiczną (i metaboliczną). Znaleźć je można w słodyczach, daniach typu fast-food, margarynach twardych i miksach do smarowania pieczywa.

Podsumowanie

Dieta i stan odżywienia organizmu mają istotny wpływ na odporność psychiczną i zdolność do radzenia sobie ze stresem. Kluczowe znaczenie w tej materii ma spożycie składników takich jak węglowodany, kwasy tłuszczowe omega 3, witaminy z grupy B, witamina D i magnez, (których status ustrojowy winien być odpowiednio wysoki), a także izomery trans (których konsumpcję należy ograniczać do minimum lub wręcz całkowicie wykluczać z diety).