Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Suplementacja witaminą C chroni przed toksycznością ołowiu

Suplementacja witaminą C chroni przed toksycznością ołowiu
Obecność rozmaitych zanieczyszczeń w żywności stanowi w tej chwili już problem o zasięgu globalnym. Metale takie jak ołów, kadm, rtęć mogą kumulować się w jadalnych tkankach roślin i zwierząt, stanowiących element naszej diety i tym samym dostawać się do naszych organizmów, co po pewnym czasie może dawać objawy zatrucia i prowadzić do poważnych implikacji zdrowotnych.

W kontekście ogólnie pojętej profilaktyki ważne jest z jednej strony ograniczanie spożycia produktów bogatych w niepożądane związki, z drugiej natomiast uwzględnianie w diecie pokarmów będących źródłem substancji o działaniu ochronnym.

Ołów odkładający się w produktach spożywczych pochodzi z zanieczyszczeń przemysłowych i motoryzacyjnych. Do organizmu człowieka dostaje się wraz z pokarmem, ale także z wdychanym powietrzem i dymem papierosowym. Ołów uszkadza strukturę naczyń krwionośnych, działa destrukcyjnie na układ krwiotwórczy, kostny i nerwowy. Szczególnie narażeni na jego działanie są palacze tytoniu. Permanentna ekspozycja na jego działanie powoduje podwyższenie poziomu tego metalu w osoczu oraz kumulację w kościach.

Opublikowane w ostatnich latach badania naukowe wskazują na odwrotną korelacje pomiędzy spożyciem witaminy C a poziomem ołowiu we krwi. Zależność tę obserwowano zarówno w wypadku osób niepalących jak i palaczy tytoniu, choć nie udało się jej potwierdzić w wypadku młodzieży. Do tej pory nie wiadomo jaki mechanizm odpowiada za obserwowane w eksperymentach działanie witaminy C, z pewnością jednak godne jest ono uwagi. Problematyczna jest jednak kwestia skutecznej dawki.

Okazuje się, że kwas askorbinowy działa ochronnie, gdy stosowany jest w ilościach wielokrotnie przekraczających rekomendowane dzienne spożycie i tym samym trudno jest uzyskać potrzebną ilość bazując jedynie na konwencjonalnej żywności. W eksperymencie z udziałem palaczy 1000mg kwasu askorbinowego wykazało się ponad sześciokrotnie wyższą skutecznością niż 200mg tego związku. Żeby uzyskać 1g witaminy C należałoby zjeść kilogram brukselki bądź też dwa kilogramy cytryn lub pomarańczy, ewentualnie niecałe półtora kilograma porzeczek. W celu uzyskania tak wysokiej dawki kwasu askorbinowego w zdecydowanej większości wypadków potrzebna jest suplementacja. 

Źródła: JAMA. 1999 Jun 23-30;281(24):2289-93.Relationship of ascorbic acid to blood lead levels.Simon JA, Hudes ES. Nutr Rev. 2000 Mar;58(3 Pt 1):73-5.Does vitamin C intake protect against lead toxicity?Houston DK, Johnson MA. J Am CollNutr. 1999 Apr;18(2):166-70.The effect of ascorbic acid supplementation on the blood lead levels of smokers.Dawson EB, Evans DR, Harris WA, Teter MC, McGanity WJ.

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda Dietetyka i zdrowe odżywianie