Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Tańsza alternatywa dla oliwy z oliwek

Tańsza alternatywa dla oliwy z oliwek
Oliwa z oliwek bez wątpienia stanowić może cenny składnik zdrowej diety, co związane jest nie tylko z jej walorami smakowymi, ale także z korzystnym składem tłuszczowym i obecnością wielu substancji o właściwościach prozdrowotnych. Niestety w polskich realiach stosunkowo trudno nabyć oliwę odpowiednio wysokiej jakości, a jeśli już się uda – to cena jaką trzeba za nią zapłacić jest słona. Okazuje się jednak, że istnieje dość ciekawa dla niej alternatywa, która poza wszechstronnym zastosowaniem wyróżnia się także stosunkowo przystępną ceną. O jakim tłuszczu mowa? Oczywiście – o oleju rzepakowym!

Bogactwo kwasu oleinowego

Istotnym walorem oleju rzepakowego jest wysoka zawartość zaliczanego do jednonienasyconych kwasów tłuszczowych kwasu oleinowego (ok 60%), czyli dokładnie tego samego, który obecny jest w oliwie z oliwek (ok 70%). Dlaczego fakt ten jest taki znamienny? Otóż badania naukowe dowodzą, że wysokie spożycie tego kwasu tłuszczowego może wpływać pozytywnie na ogólnie pojęte zdrowie metaboliczne, co jest szczególnie wyraźne w sytuacji, w której zastępuje się nim kalorie dostarczane z rafinowanych węglowodanów.

Dobry do smażenia

Kwas oleinowy jest też odporny na działanie wysokiej temperatury, przez co olej rzepakowy nadaje się do obróbki termicznej. Na wysoką odporność termooksydatywną wpływają także: spora zawartość przeciwutleniaczy takich jak tokoferole i tokotrienole klasyfikowanych jako witamina E oraz specyficzna budowa triglicerydów „chroniąca” kwasy wielonienasycone przed wpływem szkodliwych czynników. W zasadzie olej rzepakowy lepiej znosi działanie wysokiej temperatury niż oliwa z oliwek. Warto mieć jednak na uwadze, że pomimo wszystko nie nadaje się on raczej do smażenia głębokiego, zachodzącego w bardzo wysokich temperaturach i trwającego dłużej niż kilkadziesiąt minut. W przypadku tego typu obróbki termicznej lepiej jest sięgnąć po olej kokosowy.

Pożądany stosunek kwasów omega 3 do omega 6

Jednym z ważnych problemów naszej współczesnej diety jest stosunkowo wysokie spożycie produktów zasobnych w wielonienasycone kwasy tłuszczowe z rodziny omega 6 przy jednoczesnym deficycie pokarmów dostarczających kwasów omega 3. Nieprawidłowa proporcja pomiędzy tymi tłuszczami może zwiększać ryzyko rozwoju chorób o podłożu zapalnym takich jak cukrzyca czy miażdżyca. Olej rzepakowy charakteryzuje się dziesięciokrotnie wyższą zawartością kwasu alfa linolenowego (omega 3) niż oliwa z oliwek i zarazem wyróżnia się także pożądanym stosunkiem tego kwasu tłuszczowego do kwasu linolowego (omega 6). Proporcja ta wynosi w przybliżeniu 1 do 2.

Podsumowanie

Olej rzepakowy zdaniem wielu ekspertów stanowić może równorzędny zamiennik dla oliwy z oliwek zarówno w przypadku podawania na surowo jak i przy stosowaniu do obróbki termicznej. Oliwie ustępuje jedynie zawartością bioaktywnych związków o działaniu prozdrowotnym takich jak chociażby tyrozol, oleuropeina, oleokantal (tych w rzepaku nie ma wcale), ale z drugiej strony nadrabia niewspółmiernie wyższa zawartością kwasu alfa-linolenowego oraz znakomitą proporcją kwasów omega 6 do omega 3. Co istotne, istnieją badania naukowe, które potwierdzają pozytywny wpływ oleju rzepakowego na zdrowie, co objawia się  obniżeniem markerów ryzyka rozwoju chorób układu krążenia, a także poprawą wrażliwości insulinowej.

 

W artykule mówimy o: Zdrowie