Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

„Złapał mnie skurcz!”

„Złapał mnie skurcz!”
Jest środek nocy, twoje ciało regeneruje się i odpoczywa podczas snu, gdy nagle z tego błogostanu wyrywa cię ogromny ból łydki. Zrywasz się, łapiesz obolały mięsień próbując go jak najszybciej rozmasować i czujesz, że jest twardy jak skała. Znasz to uczucie? Większość z nas doświadczyła choć raz niekontrolowanego, bolesnego skurczu mięśni. Jaka jest przyczyna i czy można temu zapobiec – zapraszamy do lektury.

Skurcze mięśni – przyczyny:

  • Niedobór potasu, niskie stężenie wapnia i/lub magnezu we krwi - charakterystyczne podczas ciąży, u osób starszych, sportowców, osób biorących diuretyki, a także u wszystkich innych, które nie dostarczają odpowiedniej ilości tych minerałów w diecie,

  • Odwodnienie organizmu – sprzyjają temu :intensywna aktywność fizyczna powodująca intensywne pocenie, przyjmowanie niektórych leków (m.in. moczopędnych), czy też niska podaż płynów,

  • Wysoka aktywność fizyczna połączona dodatkowo z brakiem rozgrzewki oraz rozluźnienia, rozciągnięcia mięśni po treningu; nadmierna aktywność ruchowa,

  • Stany chorobowe – problemy z krążeniem, tarczycą, choroby nerek, stwardnienie rozsiane,

  • Przyjmowanie niektórych leków (m.in. moczopędnych, antykoncepcyjnych, sterydy),

  • Pozostawanie długi czas w jednej pozycji, niewygodna pozycja podczas snu.
     

Skurcze mięśni – jak sobie z nimi radzić i jak im zapobiegać
 

  • W momencie wystąpienia skurczu koniecznością będzie rozmasowanie, rozciągniecie mięśnia, jego rozgrzanie,

  • Świetnie sprawdzi się też rozluźniająca kąpiel w siarczanie magnezu, czyli w soli gorzkiej (Epsom) – specyfik ten można kupić w większości aptek z preparatami medycyny naturalnej. Pomocne będzie także skorzystanie z ciepłego prysznica lub termofora ułożonego na mięśniach,

  • W przypadku, gdy skurcze wynikają z niedoborów minerałów i witamin w diecie konieczne jest uzupełnienie jej w produkty bogate przede wszystkim w wapń, potas i magnez,

  • Bardzo przydatna będzie kontrola spożywanych płynów i spożywanie odpowiedniej ilości napojów,

  • Odpowiednie przygotowanie ciała do treningu (rozgrzewka), a także jego rozciągniecie na koniec każdej sesji ćwiczeń nie tylko zminimalizuje ryzyko „złapania” przez skurczu, lecz także będzie skuteczną bronią przed kontuzją i może w znacznym stopniu przełożyć się na efekty treningowe,

  • Leki powinno się przyjmować zgodnie z zaleceniami lekarza, wg wskazówek zawartych w ulotce/na etykiecie. Jeżeli odnosisz wrażenie, że skurcze są efektem przyjmowania konkretnego preparatu, to koniecznie zgłoś się do specjalisty w celu zmiany leku na inny, lub też dostosowania odpowiedniej dawki.

Gwałtowne skurcze, choć bolesne i mało przyjemne, są przejściowymi, szybko mijającymi uciążliwościami. Najczęściej w ich pozbyciu się pomaga nawodnienie organizmu, uzupełnienie niedoborów w diecie oraz rozgrzewka i stretching na zakończenie sesji treningowej. Jeżeli jednak stale się powtarzają i ciężko wyjaśnić ich przyczynę, to należy sprawdzić, czy nie są sygnałem problemu zdrowotnego i skonsultować się z lekarzem

 

W artykule mówimy o: Zdrowie