Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia
Czy l-karnityna jest dobrym spalaczem tłuszczu?

Czy l-karnityna jest dobrym spalaczem tłuszczu?

PoTreningu

Suplementy zawierające l-karnitynę reklamowane są jako środki wydatnie przyspieszające spalanie tkanki tłuszczowej i tak też postrzegane są przez zdecydowaną większość klientów. Kolorowe wykresy i marketingowe opracowania w sposób niby-naukowy opisują mechanizm działania tej substancji sugerując, że zwiększenie jej spożycia pomaga uzyskać pożądaną masę i skład ciała. Czy jednak stosowanie suplementów zawierających l-karnitynę jest faktycznie pomocne?

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 50 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 4000 posiłków i 500 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę

Biologiczna rola l-karnityny polega na transportowaniu zaktywowanych wcześniej kwasów tłuszczowych do wnętrza mitochondriów komórkowych gdzie mogą zostać spalone w procesie beta-oksydacji. Można śmiało stwierdzić, że bez l-karnityny spalanie kwasów tłuszczowych o długich łańcuchach byłoby niemożliwe. Fakt ten często przytaczany jest jako argument na korzyść stosowania suplemntacji w celu intensyfikacji opisanego wyżej procesu.

Taki sposób wnioskowania jest jednak błędy, fakt bowiem że jakaś substancja bierze udział w określonym procesie metabolicznym, nie koniecznie oznacza, że zwiększenie jej podaży ten proces usprawni. Dlatego rozstrzygające są badania naukowe, w których weryfikuje się zasadność jakiegoś zbiegu na podstawie pragmatycznie pojętej skuteczności. Niestety wyniki eksperymentów z udziałem l-karnityny nie nastrajają zbyt optymistycznie.

W przypadku dawek l-karnityny zalecanych zazwyczaj przez producentów w zdecydowanej większości badań nie zanotowano korzystnego efektu. W przypadku eksperymentów z wysokimi dawkami tej substancji (sięgającymi 3g) w niektórych próbach udało się zarejestrować pozytywny efekt w postaci nasilonego spalania kwasów tłuszczowych, jednak trudno mówić tutaj o działaniu spektakularnym..

Problem z l-karnityną polega na tym ,że o ile łatwo zwiększyć jej poziom we krwi,  o tyle trudno podwyższyć jej zawartość w tkance mięśniowej. Kumulacji tej substancji w mięśniach sprzyja co prawda insulina, jednak spożywanie wysokich dawek cukrów prostych w celu wywołania silnej odpowiedzi ze strony tego hormonu jest z wiadomych przyczyn wysoce nierozsądne w okresie redukcji tkanki tłuszczowej.

Reasumując, stosowanie suplementów zawierających l-karnitynę potencjalnie ma sens jedynie przy stosowaniu wysokich dawek (ok. 3g na dobę), na około 1 – 2 godzin przed wysiłkiem fizycznym. Nie jest to jednak substancja, która w sposób istotny zważyć mogłaby na efektywności zabiegów odchudzających. Zdecydowanie lepiej sprawdzają się tutaj popularne „spalacze tłuszczu” czyli suplementy zawierające składniki o działaniu termogennym.



W artykule mówimy o: Ladies Odchudzanie Suplementy i odżywki