Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Forum

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Artykuły
Sklep

Stworzymy dla Ciebie

Indywidualny plan Dietetyczny

Sprawdź ofertę

Poznaj nasz nowy

Kalkulator kalorii

Wypróbuj go
Kuchnia

Suplementacja witaminą D może być pomocna w walce z depresją

Suplementacja witaminą D może być pomocna w walce z depresją
PoTreningu
O tym, że witamina D wpływa na nasz nastrój mówi się od dawna, aktualnie potwierdzają to także liczne badania naukowe. Chociaż witamina D w powszechnym ujęciu postrzegana jest jedynie jako substancja wpływająca na stan zdrowia kości i zębów, to jej biologiczne właściwości są o wiele, wiele szersze.

Do tej pory udało się wykazać, że obniżony poziom witaminy D występuje w wielu schorzeniach, m.in. – w depresji. W listopadzie 2010 roku opublikowany został raport („Serum vitamin D concentrations are related to depression in young adult US population: the Third National Health and Nutrition Examination Survey” Ganji V , Milone C , Cody MM  i wsp.), który dowodził, że w przypadku osób u których stwierdza się obniżony poziom aktywnej formy witaminy D ryzyko wystąpienia depresji jest znacznie wyższe niżu osób z prawidłowym poziomem tego związku w ustroju. W badaniach z randomizacją udowodniono, że stosowanie wysokich dawek witaminy D wspomaga leczenie depresji.

Do tej pory nie udało się wyjaśnić w jaki sposób witamina D wpływa na nastrój, niewykluczone jednak, że w niedługim czasie zagadka ta zostanie rozwikłana, prowadzone są bowiem w tym zakresie dość intensywne badania. Póki co w eksperymentach przeprowadzonych na zwierzętach zauważono, że niedobór tego związku w życiu płodowym skutkuje rozmaitymi zaburzeniami neurologicznymi w późniejszym życiu, co potwierdza,  iż witamina D zaangażowana jest w rozwój układu nerwowego.

W innych badaniach z udziałem zwierząt laboratoryjnych zaobserwowano również, że podawanie witaminy D chroni mózg przed niekorzystnym wpływem czynników zewnętrznych takich jak metamfetamina, zapobiegając m.in. obniżeniu poziomu serotoniny i dopaminy w obszarach mózgu odpowiedzialnych za odczuwanie przyjemności i za motywację do działania oraz „rozróżnianie” uczuć (prążkowie i jądro półleżące). Przypuszcza się także, iż aktywne metabolity witaminy D oddziałują na receptory glikokortykoidowe w obrębie hipokampu, modulując tym samym ich wrażliwość na działanie hormonu stresu – kortyzolu.

Witamina D jest niezbędnym elementem naszej diety, większość spożywanych przez nas pokarmów jest jednak stosunkowo uboga w ten związek, a większość dziennego zapotrzebowania pokrywamy poprzez ekspozycją na działanie promieni słonecznych (witamina D jest syntetyzowana w naszej skórze pod wpływem promieniowania UV). Niestety przez zdecydowaną większą część roku, ze względu na warunki atmosferyczne zaspokojenie potrzeb ustrojowych jest przy pomocy konwencjonalnych metod niezwykle trudne, a niedobory witaminy D są niezwykle powszechne. Stąd też coraz częściej i coraz głośniej mówi się o konieczności suplementacji.

Źródła: Bertone-Johnson ER.Vitamin D and the occurrence of depression: causal association or circumstantial evidence?. Nutr Rev. 2009 Aug;67(8):481-92 Ganji V, Milone C, Cody MM, et al..Serum vitamin D concentrations are related to depression in young adult US population: the Third National Health and Nutrition Examination Survey. Int Arch Med. 2010 Nov 11;3:29

W artykule mówimy o: Zdrowie Uroda Dietetyka i zdrowe odżywianie

Podpowiedź trenera:

Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy - chętnie ułożymy profesjonalny plan za Ciebie. Dołącz do grona 90 000 zadowolonych klientów :)

  • Darmowe konsultacje z doświadczonym dietetykiem i trenerem
  • Ponad 6000 posiłków i 600 ćwiczeń, które możesz dowolnie wymieniać
Sprawdź ofertę