5 porad- jak nie zrezygnować z  postanowień noworocznych?

Grudzień jest czasem, w którym podsumowujemy swoje dokonania z mijającego roku, a także zaczynamy z większą intensywnością obmyślać strategie oraz pomysły, warte zrealizowania w nadchodzącym czasie. Bardzo często postanowienia noworoczne dotyczą wprowadzenia zdrowych nawyków żywieniowych i innych działań mających na celu poprawę wyglądu. Istnieją osoby, które konsekwentnym postępowaniem i uczciwym podejściem zapracowują na osiągnięcie upragnionych efektów. Niejednokrotnie jednak postanowienia noworoczne co roku są takie same. Co zrobić, aby wytrwać w swoich założeniach i w wakacje cieszyć się plażową sylwetką?

Postanowienia muszą być konkretne i precyzyjne 

Ogólnikowe stwierdzenia typu „będę lepiej jadł” lub „ muszę się więcej ruszać”  na pewno nie zmobilizują do podjęcia wysiłku, prawdopodobnie bardzo szybko o nich zapomnisz. Jeżeli faktycznie zależy Ci na osiągnięciu sukcesu, określ jasne wytyczne, które są jednocześnie realne do spełnienia. Planowanie rewolucji i radykalnych zmian najczęściej kończy się rozczarowaniem i frustracjami, dlatego należy zacząć od mniejszych zmian  typu: zrezygnuję ze słodzenia herbaty, nauczę się przygotowywać trzech różnych sałatek, będę trzy razy w tygodniu chodził na siłownię, etc.

Poświęć czas na planowanie

Wymyślanie postanowień noworocznych na zasadzie impulsu, znacznie zmniejsza szanse ich realizacji. Warto zastanowić się nad tym, jakich zmian wymaga dotychczasowy sposób odżywiania i tryb życia. Nie koncentruj się przy tym tylko i wyłącznie na wadach i niedociągnięciach, zwróć też uwagę na mocne strony – w oparciu oczywiście o rzetelne źródła informacji. Atutami mogą być np. duża ilość spożywanych przez Ciebie owoców i warzyw czy też umiejętność gotowania. Wykorzystaj te walory, planując wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych. Uwzględnij odpowiednią metodykę działania, spróbuj też zastanowić się jakie przeciwności spotkasz na swojej drodze i w jaki sposób będziesz mógł je przezwyciężyć. 

Podziel się swoimi planami

Czy to w formie ustnej czy za pośrednictwem facebooka. Bardzo dobrym pomysłem jest założenie publicznego dzienniczka odżywiania lub nawet bloga. Faktem potwierdzonym w licznych obserwacjach jest, że ludzie, gdy mają świadomość, że ich poczynania są obserwowane – zwłaszcza przez osoby dla nich ważne,  działają wydajniej i są bardziej zmotywowani do działania. Chcą bowiem zrobić jak najlepsze wrażenie i pokazać się z jak najlepszej strony.  Tak jest np. w przypadku pracowników, których miejsca pracy są monitorowane.

Unikaj powtarzania błędów

Jeżeli poprawa estetyki sylwetki pojawia się na Twojej liście postanowień noworocznych po raz kolejny, to spróbuj się zastanowić, jakie błędy popełniłeś ostatnim razem. Spróbuj ocenić nieudane podejścia w sposób konstruktywny, co pozwoli Ci na wyciągnięcie wniosków i zmniejszy ryzyko powtarzania tych samych błędów.

Pamiętaj, że zmiany wymagają czasu

Wdrażanie zdrowych nawyków żywieniowych czy innych postanowień wymaga czasu, tak z resztą jak pojawienie się namacalnych efektów. Dlatego notuj nawet najdrobniejsze sukcesy, takie jak utrata centymetrów w obwodzie brzucha czy zwiększenie wytrzymałości podczas wykonywania ćwiczeń na siłowni. Ciesz się nawet z najmniejszego postępu – pamiętaj, że on również zbliża Cię do osiągnięcia celu.

Podsumowanie

Postanowienia noworoczne dotyczące uzyskania wymarzonej sylwetki i masy ciała mogą zostać zrealizowane, pod warunkiem, że poświęcisz odpowiednią ilość czasu na ustanowienie realnych celów i przemyślisz plan działania. Warto być przy tym precyzyjnym – ogólniki rozpraszają uwagę i utrudniają podjęcie konkretnych działań. Przygotuj się także na ewentualne trudności – droga do celu może być wyboista, ale im więcej przeszkód pokonasz, tym większą będziesz miał satysfakcję, gdy swoje plany zrealizujesz.